Bonefantenmuseum had in het verleden nauwelijks een relevant collectie en de col lectie is opgekrikt met hedendaagse kunst en bruiklenen uit de rijkscollectie. Ook hier staat een groots gebouw, dat echter veel min der extravagant is en op een veel minder gunstige en opvallende locatie ligt dan het museum in Groningen. Ik ben bang dat daarom het museum in Maastricht op de lange duur minder zal blijven trekken dan het museum in Groningen. Een zelfde verge lijking kan getrokken worden met het muse um 13/IX dat in Middelburg had moeten komen. Het schitterende ontwerp, waarvan de maquette mij voor de geest staat, mij doet denken aan de Scandinavische staafkerken. Het zou verstopt geweest zijn achter grote flatgebouwen in het maisbaaigebied. Terwijl er in Groningen en Maastricht nog sprake was van een collectie, was er in Middelburg helemaal geen sprake van een collectie, het ging hier helemaal om het gebouw. Het komt er niet en had er mijns inziens verloren gestaan. Het gebouw zou de uitstraling gehad kunnen hebben van een staafkerk; gebouwtjes die heel fraai uitkomen in de Scandinavische bossen. Immers deze kerken staan in de meeste gevallen in een dal met daaromheen indrukwekkend natuur en door de indrukwekkend vormgeving van deze kerken kunnen deze concurreren met de omgeving. Het ontwerp van Van Eyck had dan ook thuis gehoord in een natuurlijke omgeving zoals de Zeeuwse duinen en had dan daar ook een waarlijke architectonische parel geweest. Over het ontwerp hoeft wat mij betreft niet gediscussieerd te worden, maar er zou een museum gebouwd worden zonder een collectie, en bij een museum dient het toch ook om de collectie te gaan. Tot slot realiseerde ik mij, dat met deze ver gelijkingen het bij mij nog eens heel duide lijk werd dat de locatie waar het museum gevestigd is en de uitstraling van het gebouw zeer belangrijke factoren zijn, voor het publiek om een museum te gaan bezoeken. Een museum met een opvallende gevel op een centrale opvallende plaats in de stad zal veel meer bezoekers trekken dan een minder opvallende gevel aan de periferie van de stad; immers slechts een Rijksmuseum met een indrukwekkende collectie of het van Goghmuseum met een duidelijk geprofileer de collectie hebben een zodanige uitstraling dat de mensen alleen daarvoor naar de rand van het centrum van Amsterdam gaan. Dit soort elementen, de uitstraling van het museumgebouw, de locatie in de omgeving en een duidelijke profilering van de collectie, zijn voor mij gegevens, die bij het ontwikke len van de toekomst van het Vlissings muse um in mijn achterhoofd blijven spelen. Overigens het Groninger museum moet u echt gezien hebben, het is het mooiste muse umgebouw dat ik in jaren gezien heb, bijna zo mooi als een mooie kathedraal. Wilbert Weber 25 augustus 1995 Het voorplein met de entree in de goudkleurige depottoren van het Groninger museum Den Spiegel, oktober 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1995 | | pagina 30