daarboven een peervormige bekroning, dus de vorm die wij nu nog kennen. Het charmante vieringtorentje werd helaas in 1751 afgebroken en is nooit meer terugge komen, waardoor het evenwicht in het sil houet is verbroken. In 1566 woedde ook in Vlissingen de Beeldenstorm, maar gelukkig konden veel kerkschatten in veiligheid worden gebracht. "In Aprilletje zes verloor Alva zijn fles" en ging Vlissingen over naar de Prins van Oranje en de kerk over naar de protestantse eredienst. Men heeft vier eeuwen geprobeerd Zeelandiae Discriptio 1548 de naam te veranderen in "Grote Kerk" maar in Vlissingen is dat nooit gelukt zodat ieder een nog steeds spreekt over de Sint Jacobskerk. Misschien dat een volgende generatie nog mee mag maken dat de Sint Jacobskerk weer de algemeen Christelijke kerk van Vlissingen wordt. Waarom Sint Jacob? De keuze van de heilige Jacobus de meerdere tot schutspatroon is niet zo verwonderlijk. De apostel Jacobus en zijn broer Johannes, zonen van Zebedeus, waren eenvoudige vis sers en werden door Jezus geroepen om Hem te volgen en dat zal in het vissersdorp Vlissingen de gelovigen wel aangesproken hebben. Ten tweede sprak Sint Jacob in die tijd geweldig tot de verbeelding. Rond 1285 vertaalde Jacob van Maerlant in zijn Spiegel Historiael het verhaal van Jacob in het Nederlands. De legende begint in Galicië, in noordwest Spanje, bij Kaap Finisterre, waar het lichaam van Sint Jacob aan land zou zijn gebracht en begraven. Daarmee kreeg Spanje een graf van een apostel op zijn grondgebied, een heel belang rijke, en kon daarmee als bedevaartsoord gaan wedijveren met Jeruzalem met het graf van Jezus en met Rome met de graven van Paulus en Petrus. Het was een geweldige opsteker voor Spanje dat in een langdurige strijd was gewikkeld met de mohamedaanse "Moren", die al eeuwenlang het zuiden van Spanje bezet hielden. Op religieus gebied werd Santiago de Compostella in de middel eeuwen het belangrijkste bedevaartsoord in West Europa, maar in Spanje zelf groeide Sint Jacob uit tot een ware volksheld, die gezeten op zijn witte paard, een bezielend symbool werd in de strijd tegen de Moren met de strijdkreet: Santiago Matamoros, heilige Jacob de Morendoder. De band tus sen Spanje en de Lage Landen zorgde ervoor dat ook hier Sint Jacob werd vereerd als de ridder tegen de Moren en de ketters. De uitbeelding van Sint Jacob. Bij de uitbeelding van Sint Jacob de meerde re vindt er een merkwaardige omkering 4 Den Spiegel, oktober 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1995 | | pagina 4