plaats. Sint Jacob was zelf geen pelgrim, maar wegens de faam van Santiago de Compostella als bedevaartsoord wordt Sint Jacob steeds uitgebeeld met de kenmerken de symbolen van een pelgrim, te weten de pelgrimsstaf, de veldfles en de tas. Later wordt daar een schoudermanteltje (pelerine) aan toegevoegd en een grote flaphoed met een opgeslagen voorrand,vaak versierd met grote Sint Jacobsschelpen. Deze bekende schelpen werden op het strand van Galicië gevonden, op de plaats waar Sint Jacob aan land werd gebracht en zo speelden zij ook nog een rol in de legende. Ze werden vaak meegebracht als reissouvenier. Ook werden ze in het klein nagemaakt in tin of in git en in Santiago als pelgrimsinsignes verkocht om bijvoorbeeld aan de rozenkrans te rijgen. Aan deze uitmonstering was de pelgrim al van verre te herkennen en genoot hierdoor een bepaalde bescherming. In Zeeland zijn nog twee van deze heiligen beelden te zien in de kerken van Nisse en Sint Jacob met pelgrimsstaf flaphoed, pelerine, St. Jacobsschelpen en veldfles Brouwershaven. Zij hebben de beeldenstorm overleefd omdat ze onbereikbaar hoog tegen het gewelf zijn geplaatst. Van het beeld van Sint Jacob in onze kerk is niets meer bekend, maar wat let ons het opnieuw op te richten. De bedevaart. In de laatste tien tot twintig jaar zijn er in Zeeland zoveel pelgrimsinsignes gevonden dat het duidelijk wordt dat de bedevaarten en de pelgrimstochten in de middeleeuwen veel belangrijker waren dan tot nog toe werd gedacht. Bij de Grote Kerk van Veere, een Onze Lieve Vrouwe kerk, zijn twee pel- grimsinsinges gevonden, gesneden uit git, de zogenaamde azabaches. Ook tinnen insignes vond men hier en er komt steeds meer aan dacht voor de Zeeuwen, die in de middeleeu wen naar Santiago zijn gegaan, of gestuurd, want zo'n pelgrimstocht werd ook vaak als straf opgelegd, als boetedoening, maar ook erg practisch want dan was men dat lastpak een poosje kwijt. Er zijn berichten dat rijke of gebrekkige pelgrims de reis geheel of gedeeltelijk per schip hebben gemaakt. Vlissingen beschikte over een betrouwbare veerdienst naar de noordkust van Spanje, waarmee Karei V en Philips II de reis van het hof in Brussel naar Madrid maakten en er zullen zeker ook pelgrims van deze ver binding gebruik hebben gemaakt. Een pelgrimstocht had alleen zin als tevoren de biecht was afgelegd en dan werden tege lijkertijd de pelgrimsattributen gezegend volgens een vaste ceremonie. Dat zal onge twijfeld ook in de Sint Jacobskerk zijn ge beurd voordat men zich inscheepte. De pelgrims kwamen de stad binnen door de Blaauwpoort, liepen dan door de Sint Jacobsstraat naar de kerk en konden zich nadien inschepen in de haven op de plaats van het Bellamypark of werden vanaf het Westerhoofd naar de schepen overgebracht, die reeds op de Reede lagen te wachten op een gunstig tij of een gunstige wind. Er was vanouds een Gasthuis waarin de pelgrims konden overnachten. Dit is allemaal zo voor stelbaar dat ik denk dat Vlissingen een etap peplaats is geweest in de pelgrimsroute naar Compostella. De geschriften hebben ons ech- Den Spiegel, oktober 1995 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1995 | | pagina 5