Bonefantenmuseum had in het verleden
nauwelijks een relevant collectie en de col
lectie is opgekrikt met hedendaagse kunst
en bruiklenen uit de rijkscollectie. Ook hier
staat een groots gebouw, dat echter veel min
der extravagant is en op een veel minder
gunstige en opvallende locatie ligt dan het
museum in Groningen. Ik ben bang dat
daarom het museum in Maastricht op de
lange duur minder zal blijven trekken dan
het museum in Groningen. Een zelfde verge
lijking kan getrokken worden met het muse
um 13/IX dat in Middelburg had moeten
komen. Het schitterende ontwerp, waarvan
de maquette mij voor de geest staat, mij doet
denken aan de Scandinavische staafkerken.
Het zou verstopt geweest zijn achter grote
flatgebouwen in het maisbaaigebied. Terwijl
er in Groningen en Maastricht nog sprake
was van een collectie, was er in Middelburg
helemaal geen sprake van een collectie, het
ging hier helemaal om het gebouw. Het komt
er niet en had er mijns inziens verloren
gestaan. Het gebouw zou de uitstraling
gehad kunnen hebben van een staafkerk;
gebouwtjes die heel fraai uitkomen in de
Scandinavische bossen. Immers deze kerken
staan in de meeste gevallen in een dal met
daaromheen indrukwekkend natuur en door
de indrukwekkend vormgeving van deze
kerken kunnen deze concurreren met de
omgeving. Het ontwerp van Van Eyck had
dan ook thuis gehoord in een natuurlijke
omgeving zoals de Zeeuwse duinen en had
dan daar ook een waarlijke architectonische
parel geweest. Over het ontwerp hoeft wat
mij betreft niet gediscussieerd te worden,
maar er zou een museum gebouwd worden
zonder een collectie, en bij een museum
dient het toch ook om de collectie te gaan.
Tot slot realiseerde ik mij, dat met deze ver
gelijkingen het bij mij nog eens heel duide
lijk werd dat de locatie waar het museum
gevestigd is en de uitstraling van het gebouw
zeer belangrijke factoren zijn, voor het
publiek om een museum te gaan bezoeken.
Een museum met een opvallende gevel op
een centrale opvallende plaats in de stad zal
veel meer bezoekers trekken dan een minder
opvallende gevel aan de periferie van de
stad; immers slechts een Rijksmuseum met
een indrukwekkende collectie of het van
Goghmuseum met een duidelijk geprofileer
de collectie hebben een zodanige uitstraling
dat de mensen alleen daarvoor naar de rand
van het centrum van Amsterdam gaan. Dit
soort elementen, de uitstraling van het
museumgebouw, de locatie in de omgeving
en een duidelijke profilering van de collectie,
zijn voor mij gegevens, die bij het ontwikke
len van de toekomst van het Vlissings muse
um in mijn achterhoofd blijven spelen.
Overigens het Groninger museum moet u
echt gezien hebben, het is het mooiste muse
umgebouw dat ik in jaren gezien heb, bijna
zo mooi als een mooie kathedraal.
Wilbert Weber
25 augustus 1995
Het voorplein met de entree in de
goudkleurige depottoren van het
Groninger museum
Den Spiegel, oktober 1995