nere scheepswerf zoals de 'Zeehondenwerf die tegenover het Lampsinshuis' in Vlissingen lag, ontbreekt niet. In dit korte artikel zal ik me beperken tot de scheeps werven op Walcheren. Vlissingen kende al scheepswerven in de 14de eeuw. Hier wer den schepen gebouwd voor de visserij en de koopvaardij. Van 1609-1795 was in Vlissingen een admiraliteitswerf gevestigd en van 1814-1868 een rijks- of marinewerf. Ook Arnemuiden kende een bloeiende scheepsbouwnijverheid, voornamelijk in de zestiende eeuw. Rond 1765 werd daar een werf opgericht die later in het bezit kwam van de familie Meerman. In 1986 werd deze scheepswerf opgeheven, maar de markante zwart geteerde loodsen bestaan nog steeds en naar verluidt is de inrichting ook nog intact gebleven. Van een stad zoals Middelburg, die vanaf de jaren dertig geen scheepswerf meer op zijn grondgebied heeft, zijn maar liefst acht werven beschreven. Naast de bekende in de zeventiende eeuw opgerichte scheepswerven van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de West-Indische Compagnie en de Commercie Compagnie (opgericht in 1720), blijken er in Middelburg in de vorige eeuw werven te zijn geweest aan de Kousteensedijk ('De Volharding', de Punt ('De Hoop'), het Balkengat ('Middel- burg's Welvaren'), nabij de voormalige Slijk- poort (werf van de Sociëteit der Geoctroij- eerde Zaagmolens) en de 'kleine werf, die in 1870 moest wijken voor de aanleg van het Kanaal door Walcheren. Deze scheepswerf van L. van der Staal werd verplaatst naar Veere. Hij liet daar een woning bouwen waarin nu restaurant d'Ouwe Werf is gehuisvest. In Veere was eveneens een admiraliteitswerf gevestigd tot de Franse tijd. Samenvattend kunnen we stellen dat Walcheren in de loop der eeuwen heel wat scheepswerven heeft gekend en nu met de Koninklijke Scheldegroep uit Vlissingen nog een belangrijke rol speelt in de Nederlandse scheepsbouw. Het boek is voorzien van een uitgebreide literatuur- en bronnenopgave en rijkelijk geïllustreerd (100 foto's). A.F. Franken, Scheepswerven in Zeeland, een onderzoek naar de geschiedenis en relic ten van Zeeuwse scheepswerven, uitgave van De Koperen Tuin in Goes, 1996. Door de Werkgroep Industriële Archeologie in Zeeland werden eerder gepubliceerd: - Th. de Graaf. Schouwen-Duiveland met de klok mee, een route langs zaken die herin neren aan de ontwikkeling van nijverheid en techniek (1985) -A.F. Franken, Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek: vier routes langs objec ten die herinneren aan de ontwikkeling van verkeer, handel en nijverheid 1988) - en W.H.P. Scholten, Beelden uit het indus trieel verleden van de kanaalzone (1990). De zeehondenwerf, ca 1955 foto: Dert Den Spiegel, oktober 1996 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1996 | | pagina 15