Scheepswerven in Zeeland A.F. Franken De Werkgroep Industriële Archeologie in Zeeland richt zich op het inventariseren en documenteren van het industrieel erfgoed in Zeeland. Hieronder vallen niet alleen fabrieken, maar ook objecten voor verkeer en vervoer (o.a. stations, remises), nutsvoorziening (b.v. watertorens), waterstaatkundige objecten zoals kanalen, sluizen, bruggen en verder de ambachtelijke nijverheid zoals vlasserij. In 1996, het jaar van het industrieel erfgoed, richt de Zeeuwse werkgroep zijn aandacht op het thema scheepsbouw. Dit zal leiden tot de publikatie "Scheepswerven in Zeeland", die verschijnt op 18 oktober a.s. Dan start tevens in het Stedelijk Museum een expositie over het maritieme verleden van Zeeland. De auteur geeft in het boek allereerst een kort overzicht van de geschiedenis van de scheepsbouw in Zeeland, gevolgd door een beschrijving van enkele bekende scheeps- bouwfamilies: Meerman, De Klerk, Van Duivendijke en Verras. Daarna volgt alfabe tisch per plaats een beschrijving van scheepswerven in Zeeland uit het verleden en van de huidige werven. Van elke scheeps werf wordt vermeld: het jaar van oprichting, het eventuele jaar van opheffing, de lokatie en gegevens over de gebouwde scheepsty- pen. Daarnaast wordt in het bijzonder aan dacht geschonken aan (restanten van) gebouwen, hellingen, dokken en kranen. Zeeland telde in 1819, 1874 en 1906 achter eenvolgens 10, 13 en 17 scheepswerven. Momenteel zijn er in de provincie Zeeland ongeveer 15 scheepswerven werkzaam. Naast schepen voor de visserij zijn er in Zeeland vele marine-, passagiers- en vracht schepen gebouwd. Tegenwoordig zijn de meeste Zeeuwse werven gericht op onder- houds- en reparatiewerkzaamheden en soms op afbouw van casco's van schepen. Een uitzondering vormt de Koninklijke Schelde Groep uit Vlissingen. Dit bedrijf werd opgericht in 1875 als Scheepswerf en machinefabriek 'De Schelde' en is nog steeds actief in beide sectoren. De gebouwen, dok ken, hellingen en kranen worden uitgebreid beschreven in het boek. Maar ook een klei- De kaploodsen van de K.M.S aan de Dokhaven met op de voorgrond twee torpedobo- ten en de Tonnenbrug, ca. 1905 foto: Dert 14 Den Spiegel, oktober 1996

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1996 | | pagina 14