Overdracht en expositie Collectie Van der Burght' Wilbert Weber Op vrijdagmiddag 1 november 1996 had in het gemeentearchief van Vlissingen '(Hellebardierstraat 2) de officiële overdracht plaats van de "Collectie Van der Burght". Tevens zal een deel van deze collectie gepresenteerd worden op een gelijk tijdig te openen expositie: "Collectie Van der Burght, een persoonlijke zienswijze op de Tweede Wereldoorlog" Vlissingen viert haar bevrijding van de Duitse bezetters op 4 november. Deze bevrij ding werd ingezet op 1 november. Na dagen lange bombardementen op Vlissingen zetten op die dag de eerste geallieerde troepen voet aan wal in Vlissingen. Hun opdracht was delen van de "Festung Vlissingen" bestaande uit een groot aantal bunkers te veroveren. Bewust is deze eerste november gekozen om de collectie Van der Burght officieel over te dragen aan de gemeente Vlissingen. De Collectie geeft een compleet beeld van enkele van deze bunkers, die zo belangrijk zijn geweest voor de strijd om Walcheren en die voor velen ook een symbool zijn van een jarenlange onderdrukking. Dit laatste aspect is voor Cees van der Burght de moti vatie geweest om op zijn eigen wijze deze restanten uit de Tweede Wereldoorlog uitge breid te documenteren in technische teke ningen en te reconstrueren door middel van tekeningen, schilderijen en maguettes. Cees van der Burght, geboren op 14 maart 1931 in Vlissingen woonde tijdens zijn jeugd jaren in Vlissingen. Deze periode in zijn leven heeft grote invloed op hem gehad. Na zijn jeugd werd hij technisch tekenaar en 'lustrator bij het ministerie van defensie. De ervaringen in zijn jeugd, vooral de onder drukking door de nazi's en daarna de met eel schade gepaard gaande bevrijding heb ben hem er toe gebracht zijn visie op de Tweede Wereldoorlog weer te geven. Hierbij heeft hij voor ogen gehad het beeld van Vlissingen tijdens de oorlogsjaren vast te leggen voor het nageslacht, zodat deze perio de niet vergeten zou worden. lees van der Burght heeft zich hierbij vooral geconcentreerd op de verdwijnende restan ten van het militaire zeefront van Vlissingen en Westkapelle. Bunkers met daarin geschut die dood en verderf brachten bij de geallieer- denm, gevechtsopstellingen waaruit de drei ging voor Vlissingen duidelijk naar voren komt. De collectie Als illustrator heeft Cees van der Burght zich vooraf uitgebreid gedocumenteerd. Eventuele restanten zijn nauwkeurig door hem ingemeten en vastgelegd in technische tekeningen. Al dit onderzoek leidde uiteinde lijk tot schilderijen, maquettes en schaalmo dellen, die samen een beeld geven van een nu verdwenen stuk Vlissingen. Hierbij is elk detail uitgewerkt en gecontroleerd op juist heid. Door de produktie van de maquettes en schaalmodellen zijn veel gedetailleerde gegevens uitgezocht en hiermee vastgelegd voor de toekomst. Door de voorstudies, die mee worden overgedragen aan de gemeente Vlissingen, is te allen tijde te reconstrueren hoe de afbeeldingen tot stand zijn gekomen en functioneren op deze wijze als bronmate riaal, waarmee de afbeeldingen of maquettes een historisch wetenschappelijk verantwoor de weergave vormen uit deze periode. De collectie Van der Burght bestaat uit schil derijen, maquettes, schaalmodellen, origina- lia, technische tekeningen en technische illustraties die een beeld geven van een aspect van de Tweede Wereldoorlog. Het grootste deel van de collectie wordt geschonken aan de gemeente Vlissingen en een beperkt deel zal in langdurige bruikleen Den Spiegel, januari 1997 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1997 | | pagina 29