onderdelen waren kapot of niet meer aanwe zig. Het scheepsmodel van de 'Admiraal Maarten Harpertszoon Tromp' was drin gend aan restauratie toe. De belangrijkste vragen voor het bestuur waren: 'door wie' en 'wat zijn de kosten'. Na enige maanden kregen we de antwoor den van de heer Kramers, restaurateur van het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Uit diverse onderzoeken was gebleken dat het scheepsmodel het Linie-schip 'Amiraal Maarten Harpertszoon Tromp' was. De heer Kramers kon het model conserveren en res taureren in een tijdsperiode van drie jaar en de kosten waren 20.000. gulden. Het bestuur van de vereniging heeft toen besloten - mede dankzij de sterke achterban - om het unieke scheepsmodel - vermoede lijk uit de zelfde tijd als het origineel 1780 - 1815 voor later te behouden en daarvoor een restauratiefonds met de naam 'Restau ratiefonds de Tromp' te starten. Uit de toenmalige reserves van de vereni ging werd een bedrag van 2.000.-, zijnde tien procent van de restauratiekosten, in dit fonds gestort. Op Maandagavond 29 October 1984 om 21.00 uur, tijdens een bezoek van de Rotary Vlissingen aan het Stedelijk Museum, werd door de heer Drs. Th. Westerhout, de toen malige Burgemeester van Vlissingen en Beschermheer van de 'Vereniging Vrienden van het Museum Vlissingen', de inzame lingsactie voor het 'Restauratiefonds de Tromp' gestart. Voor het bestuur braken drukke tijden aan, vergaderen, werkoverleg en veel eigen ini tiatief. Leden van de vereniging, bedrijven, gemeente, provincie, ministerie, fondsen e.d. werden aangeschreven voor een schen king of een subsidie. Dankzij allen kon het bestuur op 2 juni 1986 de heer Kramers de definitieve opdracht voor restauratie en conservering van het scheepsmodel verstrekken. "De Tromp' wordt heel voorzichtig de trap van het Stedelijk Museum opgedragen foto: Mariëtte van der Sluis Den Spiegel, maart 1997 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1997 | | pagina 15