onderdelen waren kapot of niet meer aanwe
zig. Het scheepsmodel van de 'Admiraal
Maarten Harpertszoon Tromp' was drin
gend aan restauratie toe. De belangrijkste
vragen voor het bestuur waren: 'door wie' en
'wat zijn de kosten'.
Na enige maanden kregen we de antwoor
den van de heer Kramers, restaurateur van
het Nederlands Scheepvaartmuseum te
Amsterdam.
Uit diverse onderzoeken was gebleken dat
het scheepsmodel het Linie-schip 'Amiraal
Maarten Harpertszoon Tromp' was. De heer
Kramers kon het model conserveren en res
taureren in een tijdsperiode van drie jaar en
de kosten waren 20.000. gulden.
Het bestuur van de vereniging heeft toen
besloten - mede dankzij de sterke achterban
- om het unieke scheepsmodel - vermoede
lijk uit de zelfde tijd als het origineel 1780 -
1815 voor later te behouden en daarvoor een
restauratiefonds met de naam 'Restau
ratiefonds de Tromp' te starten.
Uit de toenmalige reserves van de vereni
ging werd een bedrag van 2.000.-, zijnde
tien procent van de restauratiekosten, in dit
fonds gestort.
Op Maandagavond 29 October 1984 om
21.00 uur, tijdens een bezoek van de Rotary
Vlissingen aan het Stedelijk Museum, werd
door de heer Drs. Th. Westerhout, de toen
malige Burgemeester van Vlissingen en
Beschermheer van de 'Vereniging Vrienden
van het Museum Vlissingen', de inzame
lingsactie voor het 'Restauratiefonds de
Tromp' gestart.
Voor het bestuur braken drukke tijden aan,
vergaderen, werkoverleg en veel eigen ini
tiatief. Leden van de vereniging, bedrijven,
gemeente, provincie, ministerie, fondsen
e.d. werden aangeschreven voor een schen
king of een subsidie.
Dankzij allen kon het bestuur op 2 juni 1986
de heer Kramers de definitieve opdracht
voor restauratie en conservering van het
scheepsmodel verstrekken.
"De Tromp' wordt heel voorzichtig de trap van het Stedelijk
Museum opgedragen
foto: Mariëtte van der Sluis
Den Spiegel, maart 1997
13