begon de eerste proefvlucht Amsterdam- Batavia. Vliegveld Vlissingen Burgemeester en Wethouders van Vlissin gen kregen op 14 november 1922 het ver heugende bericht van de Commandant der Marine te Middelburg, dat door den Minister van Marine bij beschikking van 10 November 1922 S/D no.68 is bepaald, dat de naam van het 'Luchtvaartterrein Souburg' veranderd wordt in dien van 'Luchtvaart terrein Vlissingen'. Achtergrond hiervan was het verzoek van luchtvaartpromotor van Woelderen, die hierdoor het vliegveld onder de naam Vlissingen ruimer naar bui ten kon brengen. Intussen was er nog steeds geen hangar op het vliegveld. Wat er met de linnen hangar uit 1920 is gebeurd vermeldt de geschiedenis niet. De nieuwe hangar kwam echter pas in 1926. Het is inmiddels 1926 geworden. KLM- directeur A.Plesman schrijft dan aan burge meester van Woelderen dd. 12 januari 1926: Einde mei zal tenslotte de hangar op het vliegveld Vlissingen gereed komen en zal daarmede een begin kunnen worden ge maakt met de ontwikkeling van Vlissingen als luchthaven. De dynamische Plesman wil dan een proefdienst van vier maanden opzetten op de lijn Vlissingen-Rotterdam en doet er gelijk wat voorstellen bij om de Vlissingse zaak te promoten. Hij vindt dat de opening een feestelijk karakter moet heb ben, zodat het oog gevestigd wordt op Vlissingen in het algemeen en de luchtha ven in het bijzonder. Hij verwijst naar het Walchersch Propaganda Comité voor de Luchtvaart dat indertijd is opgericht en dat reeds een keer heeft vergaderd. Dan wijst Plesman de weg naar het dekken van de kosten, door veel provinciale autoriteiten uit te nodigen alsmede kapitaalkrachtige parti culieren, industriëlen en handelslieden. (Tegenwoordig heet dat 'eerst sponsors zoe ken'). Men zou dan moeten trachten een garantiefonds bijeen te brengen, niet alleen voor de meerdaagse feestelijkheden, maar ook om de kosten van een dienst Vlissingen- Rotterdam gedurende 120 dagen te dekken. Plesman berekende de kosten op 120 x 150.- of 18.000.-; De tweemaaldaagse Augustus 1921, Fokker F.III, H-NABL op vliegveld Souburg voor promotievlucht met genodig den. Het toestel kon vijf passagiers vervoeren. De vlieger zat boven in een open cockpit, met links de hete motor en rechts de koude lucht. 10 Den Spiegel, januari 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 10