begon de eerste proefvlucht Amsterdam-
Batavia.
Vliegveld Vlissingen
Burgemeester en Wethouders van Vlissin
gen kregen op 14 november 1922 het ver
heugende bericht van de Commandant der
Marine te Middelburg, dat door den
Minister van Marine bij beschikking van 10
November 1922 S/D no.68 is bepaald, dat de
naam van het 'Luchtvaartterrein Souburg'
veranderd wordt in dien van 'Luchtvaart
terrein Vlissingen'. Achtergrond hiervan
was het verzoek van luchtvaartpromotor
van Woelderen, die hierdoor het vliegveld
onder de naam Vlissingen ruimer naar bui
ten kon brengen. Intussen was er nog steeds
geen hangar op het vliegveld. Wat er met de
linnen hangar uit 1920 is gebeurd vermeldt
de geschiedenis niet. De nieuwe hangar
kwam echter pas in 1926.
Het is inmiddels 1926 geworden. KLM-
directeur A.Plesman schrijft dan aan burge
meester van Woelderen dd. 12 januari 1926:
Einde mei zal tenslotte de hangar op het
vliegveld Vlissingen gereed komen en zal
daarmede een begin kunnen worden ge
maakt met de ontwikkeling van Vlissingen
als luchthaven. De dynamische Plesman wil
dan een proefdienst van vier maanden
opzetten op de lijn Vlissingen-Rotterdam en
doet er gelijk wat voorstellen bij om de
Vlissingse zaak te promoten. Hij vindt dat
de opening een feestelijk karakter moet heb
ben, zodat het oog gevestigd wordt op
Vlissingen in het algemeen en de luchtha
ven in het bijzonder. Hij verwijst naar het
Walchersch Propaganda Comité voor de
Luchtvaart dat indertijd is opgericht en dat
reeds een keer heeft vergaderd. Dan wijst
Plesman de weg naar het dekken van de
kosten, door veel provinciale autoriteiten uit
te nodigen alsmede kapitaalkrachtige parti
culieren, industriëlen en handelslieden.
(Tegenwoordig heet dat 'eerst sponsors zoe
ken'). Men zou dan moeten trachten een
garantiefonds bijeen te brengen, niet alleen
voor de meerdaagse feestelijkheden, maar
ook om de kosten van een dienst Vlissingen-
Rotterdam gedurende 120 dagen te dekken.
Plesman berekende de kosten op 120 x
150.- of 18.000.-; De tweemaaldaagse
Augustus 1921, Fokker F.III, H-NABL op vliegveld Souburg voor promotievlucht met genodig
den. Het toestel kon vijf passagiers vervoeren. De vlieger zat boven in een open cockpit, met links
de hete motor en rechts de koude lucht.
10
Den Spiegel, januari 1998