dienst zou van juni t/m september 1926 moeten draaien en de vertrek/aankomsttij den worden afgestemd op die van de boot diensten op Engeland. Maar Plesman stak daarbij ook een waarschuwende vinger op: Indien met de totstandkoming van de han gar niet onmiddellijk ook een proefdienst gedurende eenige maanden wordt ingezet, dan vrees ik dat Vlissingen op luchtvaartge bied even onbewogen blijft als tot heden! Toch meer activiteiten Het is een vrij onbewogen toestand geble ven. Toen op 30 juni 1926 het 30 ha grote vliegveld werd opengesteld voor burger- en militair vliegverkeer, zijn er nog enkele ple zier- en proefvluchten gemaakt. Na 1926 was de wereldeconomie in een dalende lijn. De grote depressie van 1929 naderde. Maar intussen was de KLM volop bezig met de tot standkoming van de Indië-lijn, die op 12 september 1929, na diverse proefvluchten, werd geopend als de langste luchtlijn ter wereld! Eerst in 1930 komt er meer leven in de Zeeuwse lucht. De KLM die het nut ziet van een binnenlandse luchtverbinding met Vlissingen schrijft op 18 december 1930 aan burgemeester van Woelderen: Zoals U bekend wordt er hard gewerkt aan het tot stand komen van een geregelde luchtverbin ding tusschen Rotterdam en Schouwen- Duiveland. Er moet een garantiefonds komen, maar dat ziet er nog wat zuinig uit. De KLM vraagt zich af hoe deze zaak zich zal ontwikkelen, want de bewoners van het eiland Schouwen-Duiveland zijn voor het grootste deel boeren, landbouwers en veeko pers, terwijl de koopkracht niet te hoog mag worden aangeslagen meent Plesman. De KLM denkt aan deelname van grote bedrij ven. Men ziet veel meer in het doortrekken van de lijn naar Vlissingen omdat er dan meer vrachtverkeer is te verwachten van goederen en landbouwproducten. Na veel overleg en zelfs zonder garantiefonds neemt de KLM zelf het risico en op 1 juli 1931 wordt het traject Rotterdam-Haamstede v.v. als de eerste, tevens de kortste, binnenland se luchtlijn (54 km) van de KLM geopend. Reisde men met het klassieke vervoer (tram-boot-bus- spoor) 5 tot 7 uur over dit traject, met het vliegtuig was men in 25 minuten op de bestemming. Intussen gaat het beter met de luchtvaart en wordt het binnenlandse luchtnet uitge breid richting Groningen en Twenthe. En dan is ook Vlissingen aan de beurt! De roem rijke Zeeuwse luchtlijn Vlissingen- Haamstede-Rotterdam v.v. wordt op maan dag 2 mei 1932 officieel geopend. Met drie KLM-vliegtuigen worden diverse uitgeno digde luchtvaartcomitéleden en autoriteiten aangevoerd, maar ook enkele betalende pas sagiers. Het wordt een feestelijke dag met rondvluchten, een rondrit per 'touringcar' over Walcheren en tussendoor voor de auto riteiten een 'eenvoudige lunch' in het Grand Hotel Britannia (aangeboden door de gemeente Vlissingen). Inmiddels was er per 10 juni 1932 een K.B. verschenen waarin het luchtvaartterrein Vlissingen werd aan gewezen, ten behoeve van het verkeer met landvliegtuigen, als luchtvaartterrein voor het algemeene luchtverkeer. Succesvolle luchtlijn Werden er volgens een voorlopig overzicht van de KLM op de Zeelandlijn in de maand augustus 1932 slechts 343 passagiers ver voerd, in augustus 1933 steeg dit aantal, inclusief de inzet van extra Fokker F.7a-toe- stellen, tot 1850 passagiers. Oorzaak was ook het in de zomermaanden van 1933 door trekken van de Zeelandlijn naar de Belgische stad Rnokke/Zoute, het 'goklijntje' genoemd vanwege de mogelijkheid om het Casino in Knokke te bezoeken. De vliegta- rieven per persoon waren toen: Vlissingen- Haamstede 4.- enkel, 6.80 retour. Vlissingen-Rotterdam 8.75 enkel, 14.90 retour. Vlissingen-Knocke 5.- enkel, 8.50 retour. Het houten gebouwtje op het Vlissingse vliegveld werd te klein en er kwam in mei 1933 een KLM café-restau rant. Velen vonden het jammer dat haven meester Jaap Castel eind 1934 naar Haamstede vertrok. Hij was zeer lang met het luchtvaartterrein Vlissingen verbonden geweest. Met vrouw en dochter die evenals hij in Zeeuwse klederdracht dienstdeden, gaven ze een aardig cachet aan de Zeeuwse luchtlijn. Bezoekende sportvliegers roem den de voortreffelijke pannenkoeken die Jaap's dochter serveerde, met de mooie Zeeuwse kap op het blozende hoofd. Het is bekend dat moeder en dochter in kleder dracht sportvliegtuigen aftankten. Den Spiegel, Januari 1998 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 11