dienst zou van juni t/m september 1926
moeten draaien en de vertrek/aankomsttij
den worden afgestemd op die van de boot
diensten op Engeland. Maar Plesman stak
daarbij ook een waarschuwende vinger op:
Indien met de totstandkoming van de han
gar niet onmiddellijk ook een proefdienst
gedurende eenige maanden wordt ingezet,
dan vrees ik dat Vlissingen op luchtvaartge
bied even onbewogen blijft als tot heden!
Toch meer activiteiten
Het is een vrij onbewogen toestand geble
ven. Toen op 30 juni 1926 het 30 ha grote
vliegveld werd opengesteld voor burger- en
militair vliegverkeer, zijn er nog enkele ple
zier- en proefvluchten gemaakt. Na 1926
was de wereldeconomie in een dalende lijn.
De grote depressie van 1929 naderde. Maar
intussen was de KLM volop bezig met de tot
standkoming van de Indië-lijn, die op 12
september 1929, na diverse proefvluchten,
werd geopend als de langste luchtlijn ter
wereld!
Eerst in 1930 komt er meer leven in de
Zeeuwse lucht. De KLM die het nut ziet van
een binnenlandse luchtverbinding met
Vlissingen schrijft op 18 december 1930 aan
burgemeester van Woelderen: Zoals U
bekend wordt er hard gewerkt aan het tot
stand komen van een geregelde luchtverbin
ding tusschen Rotterdam en Schouwen-
Duiveland. Er moet een garantiefonds
komen, maar dat ziet er nog wat zuinig uit.
De KLM vraagt zich af hoe deze zaak zich
zal ontwikkelen, want de bewoners van het
eiland Schouwen-Duiveland zijn voor het
grootste deel boeren, landbouwers en veeko
pers, terwijl de koopkracht niet te hoog mag
worden aangeslagen meent Plesman. De
KLM denkt aan deelname van grote bedrij
ven. Men ziet veel meer in het doortrekken
van de lijn naar Vlissingen omdat er dan
meer vrachtverkeer is te verwachten van
goederen en landbouwproducten. Na veel
overleg en zelfs zonder garantiefonds neemt
de KLM zelf het risico en op 1 juli 1931
wordt het traject Rotterdam-Haamstede v.v.
als de eerste, tevens de kortste, binnenland
se luchtlijn (54 km) van de KLM geopend.
Reisde men met het klassieke vervoer
(tram-boot-bus- spoor) 5 tot 7 uur over dit
traject, met het vliegtuig was men in 25
minuten op de bestemming.
Intussen gaat het beter met de luchtvaart
en wordt het binnenlandse luchtnet uitge
breid richting Groningen en Twenthe. En
dan is ook Vlissingen aan de beurt! De roem
rijke Zeeuwse luchtlijn Vlissingen-
Haamstede-Rotterdam v.v. wordt op maan
dag 2 mei 1932 officieel geopend. Met drie
KLM-vliegtuigen worden diverse uitgeno
digde luchtvaartcomitéleden en autoriteiten
aangevoerd, maar ook enkele betalende pas
sagiers. Het wordt een feestelijke dag met
rondvluchten, een rondrit per 'touringcar'
over Walcheren en tussendoor voor de auto
riteiten een 'eenvoudige lunch' in het Grand
Hotel Britannia (aangeboden door de
gemeente Vlissingen). Inmiddels was er per
10 juni 1932 een K.B. verschenen waarin
het luchtvaartterrein Vlissingen werd aan
gewezen, ten behoeve van het verkeer met
landvliegtuigen, als luchtvaartterrein voor
het algemeene luchtverkeer.
Succesvolle luchtlijn
Werden er volgens een voorlopig overzicht
van de KLM op de Zeelandlijn in de maand
augustus 1932 slechts 343 passagiers ver
voerd, in augustus 1933 steeg dit aantal,
inclusief de inzet van extra Fokker F.7a-toe-
stellen, tot 1850 passagiers. Oorzaak was
ook het in de zomermaanden van 1933 door
trekken van de Zeelandlijn naar de
Belgische stad Rnokke/Zoute, het 'goklijntje'
genoemd vanwege de mogelijkheid om het
Casino in Knokke te bezoeken. De vliegta-
rieven per persoon waren toen: Vlissingen-
Haamstede 4.- enkel, 6.80 retour.
Vlissingen-Rotterdam 8.75 enkel, 14.90
retour. Vlissingen-Knocke 5.- enkel, 8.50
retour. Het houten gebouwtje op het
Vlissingse vliegveld werd te klein en er
kwam in mei 1933 een KLM café-restau
rant. Velen vonden het jammer dat haven
meester Jaap Castel eind 1934 naar
Haamstede vertrok. Hij was zeer lang met
het luchtvaartterrein Vlissingen verbonden
geweest. Met vrouw en dochter die evenals
hij in Zeeuwse klederdracht dienstdeden,
gaven ze een aardig cachet aan de Zeeuwse
luchtlijn. Bezoekende sportvliegers roem
den de voortreffelijke pannenkoeken die
Jaap's dochter serveerde, met de mooie
Zeeuwse kap op het blozende hoofd. Het is
bekend dat moeder en dochter in kleder
dracht sportvliegtuigen aftankten.
Den Spiegel, Januari 1998
11