K-L-M m Luclrliii^ RolllersJam-Sclmuwera /DuiveSand-WaSclieren v. MEI t m AUGUSTUS 1932 DIENSTREGELING Rotterdam-Vlissingen ■mk MAANDAG DONDERDAG ZATERDAG Amsterdam (Schiphol/V 16.01) •v 16.00 12.00 16.00 DONDERDAGS van 10 tot 14 uur gelegen heid tot het maken van Rondvluchten vanaf hei- Vliegveld VLISSINGEN Prijs Fl. 6.p. p. Rondvlucht over het ROTTERDAM Waalhaven HAAMSTEDE Vliegveld ZIERIKZEE, Kraanplcrn HAAMSTEDE Vliegveld VLISSINGEN Vliegveld V A V A 7.00 16.15 7.25 17.10 5.10 17.55 tf-25 16.10 7.55 17.20 7.50 17,35 9.00 16. ■IS 9,25 17.10 was 17.55 'sas 16.10 9.35 17.20 9.50 17.35 12.00 16.00 12.45 16.45 13.10 17.10 13.SS 17.55 7" 12.10 '16.10 13.20 17.20 .13.35© 17.35 c, - 1 VLISSINGEN, Stad Eloetrischo Tram 1 MIDDELBURG f A $.25 IS.IO S.20 18.05 10.25 is.jo' 10.20 18.05 -4- 14.10 IS.10 ■i: 1-1.05 :i. IS.05 Vlissir.gen-Roiterdam MAANDAG DONDERDAG ZATERDAG VLISSINGEN. Slad Eloetrischo Tram MIDDELBURG V 800 17.45 8.GO 17.45 14.00 17.45 14.00 17.45 14.00 1745 14.00 17.45 VLISSINGEN Vliegveld HAAMSTEDE Vliegveld ZIERIKZEE, Kraanplein HAAMSTEDE Vliegveld ROTTERDAM Waolhavon Coolsïngel V A 8.30 18.15 S.-55 18.30 14.30 18.15 14.45 1S.3Ü 15.55 1940 14.30 18.16 14,45 1S.30 15.55 19M geheele Eiland Walcheren Fl. 7.50 p,p. JBij deelname van 8 personen) V A A 8.55 IS.40 9.20 19.05 lf.no 19.45 1SAS 17.SS 14.55 18.40 15.20 19,05 IP 00 19.45 1.1.55 18.40 15,20 19.05 Amsterdam SchipholE A A - - 19.50 I 16.25 19.501 16.25 19.50 BEZOEKT HET SCHITTEREND gelegen „WEST-SCHOUWEN" per K. L. M. VERKLARING DER TcEKENS i.-m. 21 Mei geen aansluiting noor of van Amsterdam --- alléén gedurende a'c mcandon Juli on Augusius Tarieven. Rollorriom {Coolsingeli - Haam slede of Zierikzee. of omgekoord Amsterdam (Loidscbepi.)- Hoamsicdc of Zierikzee Vlissingon |V!iegveld] Rotterdam (Coolsïngel)- Amolerdoni (toidschepl.) - "1 15 K.G, Bagage por persoon vrij. Cc •- on B - CO nsluiting olléén in de mcar.'d Augustus Pos Enkoio Re agiers s| Rolour Exlro Bagogu per 1C.CL Goederen per zonding ill n. _i5.- 3k- <LI0 f). 0.10 0,20 Q.2L a i.- f'-o Dienstregeling van de KLM-luchtlijn Rotterdam-Vlissingen 1932. Het vliegveld had intussen een oppervlakte van 56 ha. (700 x 800 m grasland), wat vol doende was in die tijd. Men gaf de geografi sche ligging van het vliegveld aan als: 51°°27' NB - 3°°35'OL, (op 1.5 km NNO van Vlissingen). Het Vlissingse luchtver keer groeide voorspoedig. In het jaar 1934 werden ruim 11.000 passagiers vervoerd. Het vliegveld Vlissingen werd populair en druk bezocht. In 1937 landden er totaal 1889 vliegtuigen, te weten 770 KLM-ers, 1 buitenlands verkeersvliegtuig, 371 militaire toestellen, 575 Nederlandse en 111 buiten landse sportvliegtuigen en 61 vliegtuigen van de Rijksopleiding voor Verkeersvliegers. Deze succesvolle ontwikkeling gaat zo ver der, totdat de oorlog er een einde aan maakt. Per 22 augustus 1939 worden de binnen landse lijndiensten gestaakt. Alle vliegvel den worden door de Nederlandse Luchtmacht in gebruik genomen vanwege de oorlogsdreiging. Op het vliegveld Vlissingen wordt de militaire vliegschool van de LVA, voor de eerste opleiding, geves tigd. Vliegtochten, propaganda en evenemen ten Ook het publiek had grote belangstelling voor het Vlissingse vliegveld. De Vlissing- sche Courant zag daar iets in en via een bon in de krant konden abonnees voor slechts 3.- p.p. deel nemen aan een vliegtocht op zaterdag 28 juli 1934. Aanschouwt en leeft! Voor slechts drie gulden een onvergetelijk genot! schreef de krant. Burgemeester van Woelderen was uiteraard bij deze Vlissingse luchtvaart nauw betrokken. Hij zag reeds een verdere ontwikkeling van de Zeeuwse luchtlijnen richting België en Duitsland. En daar er reeds een Luchtvaart comité Schouwen Duiveland was met de lange naam: Vereeniging tot Bevordering van het Luchtverkeer van-en-naar Schouwen- Duiveland (VBLSD), nam hij het initiatief tot oprichting van een Vereeniging tot het bevorderen van het Vliegwezen in Zeeland bezuiden de Oosterschelde. Tijdens de oprichtingsvergadering op woensdag 9 au gustus 1933 met een aantal belangrijke per sonen werd, volgens het notulenboek, deze lange naam door het bestuur veranderd in: Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart 12 Den Spiegel, januari 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 12