K-L-M
m
Luclrliii^ RolllersJam-Sclmuwera /DuiveSand-WaSclieren v.
MEI t m AUGUSTUS 1932 DIENSTREGELING
Rotterdam-Vlissingen
■mk
MAANDAG
DONDERDAG
ZATERDAG
Amsterdam (Schiphol/V 16.01)
•v
16.00
12.00 16.00
DONDERDAGS van
10 tot 14 uur gelegen
heid tot het maken van
Rondvluchten vanaf hei-
Vliegveld VLISSINGEN
Prijs Fl. 6.p. p.
Rondvlucht over het
ROTTERDAM Waalhaven
HAAMSTEDE Vliegveld
ZIERIKZEE, Kraanplcrn
HAAMSTEDE Vliegveld
VLISSINGEN Vliegveld
V
A
V
A
7.00 16.15
7.25 17.10
5.10 17.55
tf-25 16.10
7.55 17.20
7.50 17,35
9.00 16. ■IS
9,25 17.10
was 17.55
'sas 16.10
9.35 17.20
9.50 17.35
12.00 16.00
12.45 16.45
13.10 17.10
13.SS 17.55
7" 12.10 '16.10
13.20 17.20
.13.35© 17.35
c, - 1 VLISSINGEN, Stad
Eloetrischo Tram
1 MIDDELBURG
f A
$.25 IS.IO
S.20 18.05
10.25 is.jo'
10.20 18.05
-4- 14.10 IS.10
■i: 1-1.05 :i. IS.05
Vlissir.gen-Roiterdam
MAANDAG
DONDERDAG
ZATERDAG
VLISSINGEN. Slad
Eloetrischo Tram
MIDDELBURG
V
800 17.45
8.GO 17.45
14.00 17.45
14.00 17.45
14.00 1745
14.00 17.45
VLISSINGEN Vliegveld
HAAMSTEDE Vliegveld
ZIERIKZEE, Kraanplein
HAAMSTEDE Vliegveld
ROTTERDAM Waolhavon
Coolsïngel
V
A
8.30 18.15
S.-55 18.30
14.30 18.15
14.45 1S.3Ü
15.55 1940
14.30 18.16
14,45 1S.30
15.55 19M
geheele Eiland
Walcheren Fl. 7.50 p,p.
JBij deelname van 8 personen)
V
A
A
8.55 IS.40
9.20 19.05
lf.no 19.45
1SAS 17.SS
14.55 18.40
15.20 19,05
IP 00 19.45
1.1.55 18.40
15,20 19.05
Amsterdam SchipholE
A A - - 19.50
I 16.25 19.501
16.25 19.50
BEZOEKT HET SCHITTEREND
gelegen „WEST-SCHOUWEN"
per K. L. M.
VERKLARING DER TcEKENS
i.-m. 21 Mei geen aansluiting noor of van Amsterdam
--- alléén gedurende a'c mcandon Juli on Augusius
Tarieven.
Rollorriom {Coolsingeli - Haam slede of Zierikzee. of omgekoord
Amsterdam (Loidscbepi.)-
Hoamsicdc of Zierikzee Vlissingon |V!iegveld]
Rotterdam (Coolsïngel)-
Amolerdoni (toidschepl.) -
"1 15 K.G, Bagage por persoon vrij.
Cc •- on
B - CO
nsluiting olléén in de mcar.'d Augustus
Pos
Enkoio Re
agiers
s| Rolour
Exlro Bagogu
per 1C.CL
Goederen
per zonding
ill
n. _i5.-
3k-
<LI0
f). 0.10
0,20
Q.2L
a i.-
f'-o
Dienstregeling van de KLM-luchtlijn Rotterdam-Vlissingen 1932.
Het vliegveld had intussen een oppervlakte
van 56 ha. (700 x 800 m grasland), wat vol
doende was in die tijd. Men gaf de geografi
sche ligging van het vliegveld aan als:
51°°27' NB - 3°°35'OL, (op 1.5 km NNO
van Vlissingen). Het Vlissingse luchtver
keer groeide voorspoedig. In het jaar 1934
werden ruim 11.000 passagiers vervoerd.
Het vliegveld Vlissingen werd populair en
druk bezocht. In 1937 landden er totaal
1889 vliegtuigen, te weten 770 KLM-ers, 1
buitenlands verkeersvliegtuig, 371 militaire
toestellen, 575 Nederlandse en 111 buiten
landse sportvliegtuigen en 61 vliegtuigen
van de Rijksopleiding voor Verkeersvliegers.
Deze succesvolle ontwikkeling gaat zo ver
der, totdat de oorlog er een einde aan maakt.
Per 22 augustus 1939 worden de binnen
landse lijndiensten gestaakt. Alle vliegvel
den worden door de Nederlandse
Luchtmacht in gebruik genomen vanwege
de oorlogsdreiging. Op het vliegveld
Vlissingen wordt de militaire vliegschool
van de LVA, voor de eerste opleiding, geves
tigd.
Vliegtochten, propaganda en evenemen
ten
Ook het publiek had grote belangstelling
voor het Vlissingse vliegveld. De Vlissing-
sche Courant zag daar iets in en via een bon
in de krant konden abonnees voor slechts
3.- p.p. deel nemen aan een vliegtocht op
zaterdag 28 juli 1934. Aanschouwt en leeft!
Voor slechts drie gulden een onvergetelijk
genot! schreef de krant. Burgemeester van
Woelderen was uiteraard bij deze Vlissingse
luchtvaart nauw betrokken. Hij zag reeds
een verdere ontwikkeling van de Zeeuwse
luchtlijnen richting België en Duitsland. En
daar er reeds een Luchtvaart comité
Schouwen Duiveland was met de lange
naam: Vereeniging tot Bevordering van het
Luchtverkeer van-en-naar Schouwen-
Duiveland (VBLSD), nam hij het initiatief
tot oprichting van een Vereeniging tot het
bevorderen van het Vliegwezen in Zeeland
bezuiden de Oosterschelde. Tijdens de
oprichtingsvergadering op woensdag 9 au
gustus 1933 met een aantal belangrijke per
sonen werd, volgens het notulenboek, deze
lange naam door het bestuur veranderd in:
Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart
12
Den Spiegel, januari 1998