(ZVL). Secretaris werd Dr. Sibold
S.Smeding uit Middelburg, (Directeur/-
Hoofdredacteur van de Middelburgsche
Courant). Deze ontwikkelde een plan voor
twee nieuwe vliegvelden in Zeeuws-
Vlaanderen, één in het Westen en één in het
Oosten en een veld bij Goes. Hij voorzag gro
te economische voordelen voor het snelle
vrachtvervoer en een ontsluiting door de
luchtvaart van het Zeeuwse isolement. Dat
zag de heer I.van Melle uit Breskens ook.
Aan de overkant van Vlissingen stond N.V.
van Melle's Confectionery Works, de alom
bekende toffee- en suikerwerkfabriek. De
gebroeders van Melle hadden de grote voor
delen van het luchttransport reeds ervaren
via de luchtlijn vanaf Vlissingen. Zij sloegen
nu zelf de vleugels uit want in augustus
1935 kochten ze voor de meer gerichte afle
veringen en voor snelle zakenbezoeken, een
tweemotorig vijfpersoons vracht/passagier
vliegtuig, een General Aircraft Monospar, de
PH-IPM, met als naam Dubbele Arend.
Vlieger W.A. Rademaker, een ex-Soes-
terberger, vloog met dit toestel vanaf het
vliegveld Vlissingen totdat van Melle een
privé vliegterrein kreeg in Breskens in mei
1936. Het toestel heeft tot 1938 gevlogen.
Op 14-1-1938 werd de inschrijving in het
luchtvaartregister doorgehaald.
Ie Scheldevlucht 1934
Als propaganda voor de luchtvaart in
Vlissingen werd op de algemene vergade
ring van de ZVL dd. 24 maart 1934 besloten
om een Stervlucht c.q. Vliegtuigralley te
organiseren naar het vliegveld Vlissingen.
Deze zou het karakter moeten hebben van
een navigatievlucht. Als naam werd gekozen
de Nederlandsche Scheldevlucht 1934 en de
wisselprijs zou zijn een Zilveren Schelde-
meeuw. De datum werd vastgesteld op
zaterdag 4 augustus 1934. Er waren zes
deelnemers voor de wedstrijdvlucht. Buiten
mededinging vlogen mee de DH-60 Moth
PH-AJI, een reclamevliegtuig van de siga-
rettenfïrma Batschari en een Belgische
sportvlieger. De organisatie van de
Scheldevlucht die de tijd dat de deelnemers
met de vlucht bezig waren, wilde vullen met
wat luchtshowwerk had de fa. Ostermann te
Amsterdam, vertegenwoordiger voor de
Persilfabrieken gevraagd of ze bereid waren
om de "luchtschrijver voor Persilreclame"
naar Vlissingen te sturen. Het was echter
bewolkt weer. De firma betreurde dit en
schreef: De weersgesteldheid betekent voor
de uitvoering van ons 'hemelschrift' een
belangrijke factor, daar de piloot zijn werk
niet kan doen zonder een helderblauw, abso
luut wolkenloos firmament. Dat ging dus
niet door.
Als 'oefeningsopdracht' vlogen voor wed-
strijdkoerscontrole enkele militaire toestel
len mee en tevens een KLM-vliegtuig met
belangstellenden. De vlucht van circa twee
uur ging over een dertiental observatie/con
troleposten, met een verplichte landing op
vliegveld Haamstede. De wisseltrofee (op de
affiche staat 'tropee') was iets zeer bijzon
ders en werd geleverd door de Middelburgse
juwelier Jacq Frank uit de Lange Delft 142.
In de Scheldemeeuw was ongeveer 1 kilo zil
ver verwerkt. Met een voetstuk van marmer
kostte het 'monument' 200.-; Het werd
geschonken door een tiental welvarende
bestuursleden van de ZVL. Winnaar van
deze wedstrijd werd A.van Oorschot, die met
de Koolhoven FK-43, PH-AJL Libel, vloog.
Hij had geen strafpunten. Na afloop van de
wedstrijd werd er op zaterdag 4 en zondag 5
augustus 1934 feestgevierd door vliegers,
autoriteiten en belangstellenden in het
Grand Hotel Britannia, waar de Stoomvaart
Mij.'Zeeland' twee groots opgezette Japanse
feestavonden had georganiseerd. Burge
meester C.A. van Woelderen reikte hier de
Zilveren Scheldemeeuw uit aan vlieger
A.van Oorschot, leerling van de
Rijksopleiding voor Verkeersvliegers en
winnaar van deze eerste Scheldevlucht.
Voor de overigen was er een bronzen
(Kon.Begeer) luchtvaartpenning, want de
eigen ZVL penning was er pas in 1935. De le
Scheldevlucht 1934 werd een groot succes.
De wedstrijd is jaarlijks doorgegaan tot de
6e vlucht in 1939. Daarna duurde het tot
1971 voordat WZC-pionier Jan Goedbloed
uit Middelburg, samen met de Vliegclub
Midden-Zeeland de 7e Scheldevlucht orga
niseerde op het nieuwe vliegveld Midden-
Zeeland.
Eendracht maakt macht!
In 1935 modelleerde beeldhouwer H.J.
Etienne uit Delft een nieuwe penning voor
de Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart.
Een gevleugelde leeuw, vliegend boven de
golven en met de rondlopende tekst:
Den Spiegel, januari 1998
13