(ZVL). Secretaris werd Dr. Sibold S.Smeding uit Middelburg, (Directeur/- Hoofdredacteur van de Middelburgsche Courant). Deze ontwikkelde een plan voor twee nieuwe vliegvelden in Zeeuws- Vlaanderen, één in het Westen en één in het Oosten en een veld bij Goes. Hij voorzag gro te economische voordelen voor het snelle vrachtvervoer en een ontsluiting door de luchtvaart van het Zeeuwse isolement. Dat zag de heer I.van Melle uit Breskens ook. Aan de overkant van Vlissingen stond N.V. van Melle's Confectionery Works, de alom bekende toffee- en suikerwerkfabriek. De gebroeders van Melle hadden de grote voor delen van het luchttransport reeds ervaren via de luchtlijn vanaf Vlissingen. Zij sloegen nu zelf de vleugels uit want in augustus 1935 kochten ze voor de meer gerichte afle veringen en voor snelle zakenbezoeken, een tweemotorig vijfpersoons vracht/passagier vliegtuig, een General Aircraft Monospar, de PH-IPM, met als naam Dubbele Arend. Vlieger W.A. Rademaker, een ex-Soes- terberger, vloog met dit toestel vanaf het vliegveld Vlissingen totdat van Melle een privé vliegterrein kreeg in Breskens in mei 1936. Het toestel heeft tot 1938 gevlogen. Op 14-1-1938 werd de inschrijving in het luchtvaartregister doorgehaald. Ie Scheldevlucht 1934 Als propaganda voor de luchtvaart in Vlissingen werd op de algemene vergade ring van de ZVL dd. 24 maart 1934 besloten om een Stervlucht c.q. Vliegtuigralley te organiseren naar het vliegveld Vlissingen. Deze zou het karakter moeten hebben van een navigatievlucht. Als naam werd gekozen de Nederlandsche Scheldevlucht 1934 en de wisselprijs zou zijn een Zilveren Schelde- meeuw. De datum werd vastgesteld op zaterdag 4 augustus 1934. Er waren zes deelnemers voor de wedstrijdvlucht. Buiten mededinging vlogen mee de DH-60 Moth PH-AJI, een reclamevliegtuig van de siga- rettenfïrma Batschari en een Belgische sportvlieger. De organisatie van de Scheldevlucht die de tijd dat de deelnemers met de vlucht bezig waren, wilde vullen met wat luchtshowwerk had de fa. Ostermann te Amsterdam, vertegenwoordiger voor de Persilfabrieken gevraagd of ze bereid waren om de "luchtschrijver voor Persilreclame" naar Vlissingen te sturen. Het was echter bewolkt weer. De firma betreurde dit en schreef: De weersgesteldheid betekent voor de uitvoering van ons 'hemelschrift' een belangrijke factor, daar de piloot zijn werk niet kan doen zonder een helderblauw, abso luut wolkenloos firmament. Dat ging dus niet door. Als 'oefeningsopdracht' vlogen voor wed- strijdkoerscontrole enkele militaire toestel len mee en tevens een KLM-vliegtuig met belangstellenden. De vlucht van circa twee uur ging over een dertiental observatie/con troleposten, met een verplichte landing op vliegveld Haamstede. De wisseltrofee (op de affiche staat 'tropee') was iets zeer bijzon ders en werd geleverd door de Middelburgse juwelier Jacq Frank uit de Lange Delft 142. In de Scheldemeeuw was ongeveer 1 kilo zil ver verwerkt. Met een voetstuk van marmer kostte het 'monument' 200.-; Het werd geschonken door een tiental welvarende bestuursleden van de ZVL. Winnaar van deze wedstrijd werd A.van Oorschot, die met de Koolhoven FK-43, PH-AJL Libel, vloog. Hij had geen strafpunten. Na afloop van de wedstrijd werd er op zaterdag 4 en zondag 5 augustus 1934 feestgevierd door vliegers, autoriteiten en belangstellenden in het Grand Hotel Britannia, waar de Stoomvaart Mij.'Zeeland' twee groots opgezette Japanse feestavonden had georganiseerd. Burge meester C.A. van Woelderen reikte hier de Zilveren Scheldemeeuw uit aan vlieger A.van Oorschot, leerling van de Rijksopleiding voor Verkeersvliegers en winnaar van deze eerste Scheldevlucht. Voor de overigen was er een bronzen (Kon.Begeer) luchtvaartpenning, want de eigen ZVL penning was er pas in 1935. De le Scheldevlucht 1934 werd een groot succes. De wedstrijd is jaarlijks doorgegaan tot de 6e vlucht in 1939. Daarna duurde het tot 1971 voordat WZC-pionier Jan Goedbloed uit Middelburg, samen met de Vliegclub Midden-Zeeland de 7e Scheldevlucht orga niseerde op het nieuwe vliegveld Midden- Zeeland. Eendracht maakt macht! In 1935 modelleerde beeldhouwer H.J. Etienne uit Delft een nieuwe penning voor de Zeeuwsche Vereeniging voor Luchtvaart. Een gevleugelde leeuw, vliegend boven de golven en met de rondlopende tekst: Den Spiegel, januari 1998 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 13