bebouwde kom van de gemeente. Op 19 sep tember 1934 kreeg de WZC vergunning van het Ministerie van Waterstaat om oefenin gen te houden met zweefvliegtuigen met gebruik van mechanische startmiddelen, (lier en/of rijdende auto) en het in de lucht slepen van zweefvliegtuigen door motor vliegtuigen. Daarbij moest alles in overleg gaan met de Havenmeester van het vlieg veld, voor wat betreft tijd en plaats. De WZC, die toen 40 leden telde, beschikte in 1934 over een 'latten-en-doek' leskist, type Zögling, de PH-6, die gestart werd met een rubberkabel. Helpers trokken de V-vor- mige kabel uit en op het commando Lopen...Los!! werd het toestel met de leer ling gelanceerd, om een paar seconden later na een korte vlucht te landen. Zo leerde men, al oefenende starten en landen. Later ging het iets beter met het WZC- oefentoestel van het type ESG, de PH-39, waarmee leerlingen werden opgesleept aan een lijn achter een rijdende auto. De vlieg hoogte was gering maar men kon nu een kleine bocht maken en zo leerde men star ten en landen voor het A-brevet en een bocht draaien voor het B-brevet. De eerste twee WZC-leden die het A-brevet zweefvliegen behaalden waren Jhr. M.Boreel en A. van der Jagt. Zij werden hiervoor in 1936 geëerd door de ZVL met een medaille. Tijdens de le nationale zweefvliegwedstrijden in Twente (15-23 aug.1936), beschikten de deelnemen de WZC-leden ook over een prestatietoestel, de Grunau Baby PH-50. Er was zelfs ook een autolier met lange kabel om de zwevers op te trekken tot ruim honderd meter. De wedstrijden waren succesvol voor de WZC, want hun vlieger Jhr.Boreel behaalde een hoogte van 1080 meter en maakte een over- landvlucht van bijna 40 km. Hij won hier mee de eerste prijs. In Twente keek men wat vreemd naar de Zeeuwse namen op de toe stellen. De ESG heette Perebie (Wesp), de Grunau Baby Roenkel (Meikever) en de oude Chevrolet-autolier Kacheltje (Veulen). Op de Roenkel maakte WZC-iid Tjalling Visser in 1937 vanaf Vlissingen een prachti ge spectaculaire 5- uurs zweefvlucht in hel lingstij gwind langs de duinen tot West- Kapelle v.v. Hij landde bij Dishoek net voor het hoogwatertij tegen de duinrand. De foto hiervan trok zelfs aandacht in Duitse zweef- vliegbladen. Om tot betere zweefvliegprestaties te komen in Vlissingen en ook om een aantal pas gebrevetteerde WZC motor)vliegers beter te oefenen, was het nodig dat er een motor(sleep)vliegtuig werd aangeschaft. De WZC had hiervoor echter geen geld, zodat de ZVL zich hiervoor ging inspannen en via Opname van de ESG PH-39 Perebie getrokken door de oude Chevrolet-autolier Kacheltje. Den Spiegel, januari 1998 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 17