bebouwde kom van de gemeente. Op 19 sep
tember 1934 kreeg de WZC vergunning van
het Ministerie van Waterstaat om oefenin
gen te houden met zweefvliegtuigen met
gebruik van mechanische startmiddelen,
(lier en/of rijdende auto) en het in de lucht
slepen van zweefvliegtuigen door motor
vliegtuigen. Daarbij moest alles in overleg
gaan met de Havenmeester van het vlieg
veld, voor wat betreft tijd en plaats.
De WZC, die toen 40 leden telde, beschikte
in 1934 over een 'latten-en-doek' leskist,
type Zögling, de PH-6, die gestart werd met
een rubberkabel. Helpers trokken de V-vor-
mige kabel uit en op het commando
Lopen...Los!! werd het toestel met de leer
ling gelanceerd, om een paar seconden later
na een korte vlucht te landen. Zo leerde
men, al oefenende starten en landen.
Later ging het iets beter met het WZC-
oefentoestel van het type ESG, de PH-39,
waarmee leerlingen werden opgesleept aan
een lijn achter een rijdende auto. De vlieg
hoogte was gering maar men kon nu een
kleine bocht maken en zo leerde men star
ten en landen voor het A-brevet en een bocht
draaien voor het B-brevet. De eerste twee
WZC-leden die het A-brevet zweefvliegen
behaalden waren Jhr. M.Boreel en A. van der
Jagt. Zij werden hiervoor in 1936 geëerd
door de ZVL met een medaille. Tijdens de le
nationale zweefvliegwedstrijden in Twente
(15-23 aug.1936), beschikten de deelnemen
de WZC-leden ook over een prestatietoestel,
de Grunau Baby PH-50. Er was zelfs ook
een autolier met lange kabel om de zwevers
op te trekken tot ruim honderd meter. De
wedstrijden waren succesvol voor de WZC,
want hun vlieger Jhr.Boreel behaalde een
hoogte van 1080 meter en maakte een over-
landvlucht van bijna 40 km. Hij won hier
mee de eerste prijs. In Twente keek men wat
vreemd naar de Zeeuwse namen op de toe
stellen. De ESG heette Perebie (Wesp), de
Grunau Baby Roenkel (Meikever) en de
oude Chevrolet-autolier Kacheltje (Veulen).
Op de Roenkel maakte WZC-iid Tjalling
Visser in 1937 vanaf Vlissingen een prachti
ge spectaculaire 5- uurs zweefvlucht in hel
lingstij gwind langs de duinen tot West-
Kapelle v.v. Hij landde bij Dishoek net voor
het hoogwatertij tegen de duinrand. De foto
hiervan trok zelfs aandacht in Duitse zweef-
vliegbladen.
Om tot betere zweefvliegprestaties te
komen in Vlissingen en ook om een aantal
pas gebrevetteerde WZC motor)vliegers
beter te oefenen, was het nodig dat er een
motor(sleep)vliegtuig werd aangeschaft. De
WZC had hiervoor echter geen geld, zodat de
ZVL zich hiervoor ging inspannen en via
Opname van de ESG PH-39 Perebie getrokken door de oude Chevrolet-autolier Kacheltje.
Den Spiegel, januari 1998
17