De Roenkel van Tjalling Visser na een zeer spectaculaire landing op het strand bij Dishoek in
1937.
haar belangrijke relaties donateurs verwierf
om een 2e-hands sportvliegtuig te kopen.
Het streefbedrag was 4000.-. De
Kon.Mij.De Schelde zou voor het onderhoud
zorgen. In september 1937 kocht de ZVL in
Engeland een Klemm L-26aIII sportvlieg
tuig dat vanuit Cardiff werd overgevlogen
door WZC-lid Tjalling Visser. Per 7 oktober
1937 kreeg het toestel de registratie PH-
APA. Verzekerde waarde 3000.-. De WZC-
zweefvliegers waren er content mee want ze
konden hierdoor hoger worden opgesleept
naar de zo fel begeerde thermiek en de
motorvliegers konden nu ook meer oefenen.
Het heeft maar een paar jaar geduurd. Toen
in mei 1940 de oorlog uitbrak werd de PH-
APA verstopt in een Middelburgs pakhuis
en later in een garage te Domburg. Ondanks
deze voorzorgen werd het toestel door de
Duitsers in september 1940 gevonden en in
beslaggenomen. De zweefvliegtuigen en het
andere materiaal zijn ook verloren gegaan
en na de oorlog moest de club weer opnieuw
beginnen. Er was geen Vlissings vliegveld
meer en het overgebleven groepje Walcherse
zweefvliegers is toen, zoals eerder vermeld,
gaan zweefvliegen bij de gastvrije West-
Brabantse Aero Club(WBAC) op Woens-
drecht. In 1970 werd de WZC opgenomen in
een nieuw opgerichte zweefvliegclub, die
onder de naam Vliegclub Midden-Zeeland
(VMZ) een eigen lokatie kreeg op het nieuwe
vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden.
Met recht kan dus gezegd worden: De
Zeeuwen overwonnen de bezwaren en vlie
gen!
Bronnen:
Gemeentearchief Vlissingen
Archief A.Ceelen/Eindhoven
Archief Dr.S.S.Smeding/Zeeuwsche Vereni
ging van Luchtvaart
Archief Jan GoedbloedAValchersche
Zweefvlieg Club
Periodieken:
Dag-week-maandbladen(1911-1940):
Vlissingsche Courant
De Vliegsport
Het Vliegveld
Vliegwereld
Avia
Vlieg-&Zweefsport.
Literatuur:
'70 jaar Marine Luchtvaart Dienst'
Kaarten(1912-1938): Topografische Dienst/
Ministerie v. Waterstaat.
18
Den Spiegel, januari 1998