meegebrachte kist te klein te zijn, zodat een
brancard gebruikt moest worden om de
overledene naar Luik( B) te vervoeren.
Eind september 1948 stuurde het Sint
Josephziekenhuis een rekening van
209,14 naar de Amerikaanse ambassade,
voor dertien verpleegdagen, medicamenten,
twee flessen cognac, vervoer door de brand
weer, hemd, lijkwade enz.
Niet bekend is wat er met het toestel is
gebeurd nadat het door de bemanning was
verlaten.Een passagier van de "Dordrecht"
zag de B-29 uit de wolken komen en door
vliegen tot het uit zicht verdween. Er is ook
een veronderstelling dat het op 1500 meter
hoogte bij Terneuzen werd waargenomen en
oostelijk van die plaats in zee is verdwenen.
Weer andere bronnen vermelden een "crash"
bij Ritthem, daar zouden in zee olievlekken
te zien zijn geweest. Uit Berlijn kwam zelfs
een melding dat bij Lübeck een stuurloos
viermotorig vliegtuig was gesignaleerd, ter
wijl een piloot van een Scandinavische
luchtvaartmaatschappij meedeelde tussen
Bremen en Osnabrück een grote bommen
werper stuurloos te hebben zien voortjagen.
Van Amerikaanse zijde werden deze waar
nemingen niet in verband gebracht met de
door de bemanning bij Vlissingen verlaten
B-29. Het lot van het toestel zal dan ook wel
altijd een raadsel blijven!
Bronnen afkomstig van:
Gemeentearchief Vlissingen
Gemeentearchief Rotterdam
Rijksarchief in Zeeland te Middelburg
Algemeen Rijksarchief te Den Haag
Koninklijke Nederlandse Reddingmij te
IJmuiden
Scheepvaartmuseum te Amsterdam
Gemeentebrandweer Vlissingen
Zeeuws Documentatiecentrum (Zeeuwse
Bibliotheek) te Middelburg
Koninklijke Nederlandse Vereniging voor
de Luchtvaart te Den Haag
Dhr.P. de Lobel te Almere
Dhr. G. Pennick te Colchester (GB)
Dhr. H. de Winde te Breskens
Den Spiegel, januari 1998
21