meegebrachte kist te klein te zijn, zodat een brancard gebruikt moest worden om de overledene naar Luik( B) te vervoeren. Eind september 1948 stuurde het Sint Josephziekenhuis een rekening van 209,14 naar de Amerikaanse ambassade, voor dertien verpleegdagen, medicamenten, twee flessen cognac, vervoer door de brand weer, hemd, lijkwade enz. Niet bekend is wat er met het toestel is gebeurd nadat het door de bemanning was verlaten.Een passagier van de "Dordrecht" zag de B-29 uit de wolken komen en door vliegen tot het uit zicht verdween. Er is ook een veronderstelling dat het op 1500 meter hoogte bij Terneuzen werd waargenomen en oostelijk van die plaats in zee is verdwenen. Weer andere bronnen vermelden een "crash" bij Ritthem, daar zouden in zee olievlekken te zien zijn geweest. Uit Berlijn kwam zelfs een melding dat bij Lübeck een stuurloos viermotorig vliegtuig was gesignaleerd, ter wijl een piloot van een Scandinavische luchtvaartmaatschappij meedeelde tussen Bremen en Osnabrück een grote bommen werper stuurloos te hebben zien voortjagen. Van Amerikaanse zijde werden deze waar nemingen niet in verband gebracht met de door de bemanning bij Vlissingen verlaten B-29. Het lot van het toestel zal dan ook wel altijd een raadsel blijven! Bronnen afkomstig van: Gemeentearchief Vlissingen Gemeentearchief Rotterdam Rijksarchief in Zeeland te Middelburg Algemeen Rijksarchief te Den Haag Koninklijke Nederlandse Reddingmij te IJmuiden Scheepvaartmuseum te Amsterdam Gemeentebrandweer Vlissingen Zeeuws Documentatiecentrum (Zeeuwse Bibliotheek) te Middelburg Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart te Den Haag Dhr.P. de Lobel te Almere Dhr. G. Pennick te Colchester (GB) Dhr. H. de Winde te Breskens Den Spiegel, januari 1998 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 21