Proef- en promotievluchten KLM Rotterdam-Vlissingen. Fokker F.VIIa, PH-AET, voor acht pas sagiers op vliegveld Vlissingen. Walcheren in de gelegenheid te stellen vluchten te maken, terwijl het in de bedoe ling van de Maatschappij ligt Vlissingen door een luchtdienst met Amsterdam, Rotterdam en andere steden met goede vliegterreinen te verbinden. Proefvlucht en pleziertocht Dit speelde zich af in augustus 1920. Over de verdere proefvluchten vanaf Vlissingen is weinig te melden. Vermoedelijk moet dit met een Fokker F.II toestel zijn geweest, want de KLM kreeg eerst na april 1921, toen het luchtverkeer op Brussel, Parijs, Hamburg en Londen officieel begon, de beschikking over het nieuwste, moderne verkeersvliegtuig, de Fokker-Limousine F.III voor vijf passagiers, met registratie H- NABL. De KLM heeft twaalf toestellen van dit type gehad. Een echte promotievlucht was er weer in augustus 1921. De KLM had het plan opgesteld om met een Fokker F.III op woensdag 17 augustus 1921 een vlieg tocht te maken van Rotterdam naar Vlissingen v.v. met geïnviteerde autoritei ten. Burgemeester van Woelderen kreeg de beschikking over de vijf zitplaatsen voor de tocht Vlissingen-Rotterdam v.v.. KLM-agent F.Wibaut Zoon, autogarage 'De Baljuw' te Vlissingen, kreeg de zorg over de 'sight seeingtripvan de Rotterdamse gasten die Bad Domburg, de dijk bij Westkapelle en het hoge duin bij Zoutelande gingen bezichti gen. Volgens bericht van de heer Wibaut aan burgemeester van Woelderen waren er foto grafen gevraagd om de aankomst en het ver trek van het vliegtuig met gasten vast te leggen. Toch zat er weinig vaart in de Zeeuwse proefvluchten. Na 1921 is er vrij wel geen nieuws meer en pas in 1926 is er weer actie. Waarschijnlijk kwam dat door de problemen die de KLM in die tijd had. De KLM-diensten op Bremen, Londen en Parijs kregen in 1922 een vroeg einde, want de bui tenlandse concurrentie werd te groot, omdat bepaalde landen hun nationale luchtvaart sterk subsidieerden. Het Algemeen Handelsblad riep de Nederlandse regering op om een flinke subsidie aan de KLM te verlenen die in nood verkeerde. In 1923 ging de lijn naar Parijs weer open en in 1924 Den Spiegel, januari 1998 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 9