Proef- en promotievluchten KLM Rotterdam-Vlissingen. Fokker F.VIIa, PH-AET, voor acht pas
sagiers op vliegveld Vlissingen.
Walcheren in de gelegenheid te stellen
vluchten te maken, terwijl het in de bedoe
ling van de Maatschappij ligt Vlissingen
door een luchtdienst met Amsterdam,
Rotterdam en andere steden met goede
vliegterreinen te verbinden.
Proefvlucht en pleziertocht
Dit speelde zich af in augustus 1920. Over
de verdere proefvluchten vanaf Vlissingen is
weinig te melden. Vermoedelijk moet dit
met een Fokker F.II toestel zijn geweest,
want de KLM kreeg eerst na april 1921,
toen het luchtverkeer op Brussel, Parijs,
Hamburg en Londen officieel begon, de
beschikking over het nieuwste, moderne
verkeersvliegtuig, de Fokker-Limousine
F.III voor vijf passagiers, met registratie H-
NABL. De KLM heeft twaalf toestellen van
dit type gehad. Een echte promotievlucht
was er weer in augustus 1921. De KLM had
het plan opgesteld om met een Fokker F.III
op woensdag 17 augustus 1921 een vlieg
tocht te maken van Rotterdam naar
Vlissingen v.v. met geïnviteerde autoritei
ten. Burgemeester van Woelderen kreeg de
beschikking over de vijf zitplaatsen voor de
tocht Vlissingen-Rotterdam v.v.. KLM-agent
F.Wibaut Zoon, autogarage 'De Baljuw' te
Vlissingen, kreeg de zorg over de 'sight
seeingtripvan de Rotterdamse gasten die
Bad Domburg, de dijk bij Westkapelle en het
hoge duin bij Zoutelande gingen bezichti
gen. Volgens bericht van de heer Wibaut aan
burgemeester van Woelderen waren er foto
grafen gevraagd om de aankomst en het ver
trek van het vliegtuig met gasten vast te
leggen. Toch zat er weinig vaart in de
Zeeuwse proefvluchten. Na 1921 is er vrij
wel geen nieuws meer en pas in 1926 is er
weer actie. Waarschijnlijk kwam dat door de
problemen die de KLM in die tijd had. De
KLM-diensten op Bremen, Londen en Parijs
kregen in 1922 een vroeg einde, want de bui
tenlandse concurrentie werd te groot, omdat
bepaalde landen hun nationale luchtvaart
sterk subsidieerden. Het Algemeen
Handelsblad riep de Nederlandse regering
op om een flinke subsidie aan de KLM te
verlenen die in nood verkeerde. In 1923 ging
de lijn naar Parijs weer open en in 1924
Den Spiegel, januari 1998
9