Herinnering aan een parachutesprong Een reactie op het in Den Spiegel van januari 1998 verschenen artikel Een onfor tuinlijke vlucht, afkomstig van een van de nog in leven zijnde bemanningsleden van de in het verhaal voorkomende B-29. Billie E. Thornton' Lt.Col.Ret. USAF Aurora Colorado (bewerkt en vertaald door J.Braat). De missie van de 2e Bomb Group op 3 sep tember 1948 was drieledig: allereerst was het een signaal aan de Sovjetunie dat de Amerikaanse strategische luchtmacht in Europa terug was, in de tweede plaats was het een kans voor de RAF Meteors en Vampire straaljagers om te oefenen met gro te formaties bommenwerpers en ten derde konden onze schutters getraind worden tegen aanvallen door straaljagers. Het plan was om die dag boven Europa Superforten te verzamelen en hen een gesimuleerde bomaanval op Engeland te laten doen. Daarbij zouden camera's de resultaten vast leggen. Mijn B-29 was pas uit de 'mottenballen' gekomen en naar Engeland overgebracht. Hij rook nog nieuw en had nog maar 200 vlieguren. Er stond geen naam of afbeelding op. Na een officiersopleiding was ik in 1947 tot 2e luitenant benoemd bij het Hoofd kwartier van de Strategische Luchtmacht. Omdat ik zeven jaar dienst had gedaan als luchtschutter en instructeur (vanaf septem ber 1940) en 34 gevechtsmissies boven Europa had gevlogen werd ik tot bewape- nings/vuurleidingsofficier bij de 2e Bomb Group benoemd. De vlucht van 3 september 1948 was mijn eerste boven Europa na de tweede Wereldoorlog. De veiligheid in de dagen na WO II liet nogal te wensen over, ik was dan ook niet verbaasd toen we problemen kregen met motor 1. De motor vloog in brand, de propeller kregen we niet in de vaanstand. Door de op hol geslagen propeller werd het toestel door elkaar geslingerd en vlammen schoten langs de staart toen het bevel 'sprin gen' weerklonk. De hoogte weet ik niet meer, maar we zaten boven het wolkendek toen ik uit de neus- wielruimte sprong. Sergeant Roquet sprong mij na. Ik maakte een vrije val, toen ik uit de wolken kwam trok ik aan mijn trekkoord en genoot van het heen en weer slingeren van mijn parachute totdat ik merkte dat de wind mij zeewaarts blies. Ik probeerde de 'chute' naar het land te manoeuvreren, maar dat lukte niet. De staartschutter hing boven mij en hoorde mij zingen: 'He floats through the air with the greatest of ease'. Dat hoorde ik trouwens pas van hem na terugkeer in Engeland. De veerboot redde eerst de staartschutter en daarna mij uit het water van de Noordzee ter hoogte van de monding van de Wes- terschelde. Vijf bemanningsleden werden door vissersboten opgepikt. De laatste drie kwamen in een aardappelveld terecht als gevolg van een vertraging, veroorzaakt door de radiotelegrafist bij het verlaten van het toestel. Een bemanningslid van de veerboot sprong in zee en hielp mij aan boord. De staart schutter zat in zijn ondergoed onderin de machinekamer om op temperatuur te komen. Voordat hij een woord tegen mij zei rende hij naar zijn bundeltje natte kleding en haalde er zijn trekkoord uit. Ik voelde in mijn zak en haalde het mijne er ook uit. Dat was een oude luchtmachtgewoonte: het betekende dat je jezelf volledig onder contro le had. De veerboot bracht ons naar een haven bij een katholiek ziekenhuis in Vlissingen. Ten slotte kwam de hele bemanning daar tegen de avond aan. Niemand werd beter verzorgd dan Sgt. Roquet. Ik zag het personeel van de Den Spiegel, april 1998 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 17