erfgoed voorgoed ziet verdwijnen. Een dergelijk scenario speelt zich echter niet slechts af tijdens oorlogshandelingen, branden of overstromingen. Onlangs liepen de rillingen me nog over de rug toen ik het verhaal hoorde over de nega- tievencollectie van de bekende Vlissingse fotograaf Anton Louwrens Preuninger. Na diens overlijden in 1919 werd de complete negatievenverzameling, voornamelijk be staande uit glasplaten, op straat gezet met de bedoeling om afgevoerd te worden naar de vuilstortplaats. Ook in die tijd had het geluid van brekend glas al aantrekkingskracht op de plaatselij ke jeugd zodat de verzameling al groten deels in gruzelementen lag voordat de reini gingsdienst ter plaatse arriveerde. Een pleister op de wonde wordt gevormd door het feit dat het Gemeentearchief Vlissingen in het bezit is van een groot aantal afdruk ken van deze glasplaten, met name over het graven van het Kanaal door Walcheren. De Collectie Dert U kunt zich nu misschien een beetje voor stellen dat ik in een prettige gemoedstoe stand verkeerde op het moment dat de heer Dert mij benaderde om eens te komen pra ten over het beheer van zijn negatievencol- lectie. Ondanks het feit dat, zoals vermeld, drie kwart van de negatieven in 1953 verloren is gegaan, kan gesteld worden dat het hier gaat om een unieke collectie die voor het nageslacht bewaard zal worden. In totaal bedraagt de collectie twintig!strekkende meter negatieven. Het gaat hier dus om 70.000 a 80.000 negatieven. Naast deze kwantitatieve factor speelt de kwaliteit van de collectie een zeer belangrijke rol. Deskundige fotografen maakten gebruik van hoogwaardige fotografische apparatuur om beelden vast te leggen van een breed sca la aan onderwerpen. Het bedrijfsleven, o.a. de voormalige Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', S.H.V. en N.V. Haven van Vlis singen, maar tevens verstrekten overheids organisaties zoals Koninklijke Marine en Gemeente Vlissingen vele opdrachten om de activiteiten van de bedrijfsvoering over diverse periodes vast te leggen. Ook een groot aantal andere maatschappelijke orga nisaties maakten gebruik van het bekende Vlissingse fotobedrijf. Bovendien werden op eigen initiatief opnamen gemaakt van nieuwsfeiten zoals branden of scheepsstran- dingen en van het veranderende stadsbeeld. Dit laatste is van bijzondere betekenis omdat de fotocollectie van het Gemeente archief Vlissingen veel hiaten vertoonde rond de vijftiger en zestiger jaren. Er bestond derhalve voldoende aanleiding om door middel van een overzichtstentoon stelling eens stil te staan bij deze bijzondere collectie van een bedrijf met een meer dan 100-jarige traditie op fotogebied. Foto-Video-Audio Dert In 1859 vestigde zich ene Charles Lodo- wicus Dert, ziekenoppasser en kok in het Militair Hospitaal aan de Korenstraat, met zijn vrouw Willemina Francina Huisman in Vlissingen. Op 13 augustus 1861 kwam er een zoon ter wereld, genaamd Lodewijk Franciscus. Deze Lodewijk stond vervolgens in 1887 aan de wieg van de bekende Vlissingse onderne ming Foto-Video-Audio Dert, dat op 15 fe bruari 1997 definitief haar deuren sloot. In 1887 vestigde hij in pand Nieuwendijk 31 (wijk H nr. 97) een winkel waar hij aanvan kelijk hoeden, petten en herenmode ver kocht. Ook trouwde hij dat jaar met Helena Johanna Smits. Het genoemde pand werd in 1900 gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe winkel waar tevens tabakswaren, Eau de Cologne en later zelfs koffie kon worden verkregen. Naast deze activiteiten was de heer Dert ook vertegenwoordiger van de Utrechtsche Levensverzekering-Maatschappij. Boven de winkeldeur prijkte trots het fraaie schild met het opschrift 'Hofleverancier', toege kend door de Groothertog van Luxemburg, die er persoonlijk inkopen had gedaan. Op 5 maart 1892 werd zoon Charles Ludovicus geboren, die na zijn schoolperiode de zaak van zijn vader kwam versterken. Aanvankelijk hield hij zich nog bezig met het kleermakersvak, maar al snel werd zijn belangstelling voor beeld en geluid gewekt. Zijn vader startte in het begin van deze eeuw met activiteiten op het gebied van de fotografie, hetgeen ook al snel een bedrijfs matig karakter kreeg. De winkel werd in 1908 uitgebreid met de aankoop van pand Nieuwendijk 33 dat de naam 'De Tabaksplant' kreeg, maar waar ook grammofoonplaten met de bijbehorende 14 Den Spiegel, juli 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 14