Tentoonstelling bebakening en kustverlichting Georganiseerd door het Nederlands Loodswezen. Om bij nadering van land de positie en koers van zijn schip te kunnen bepalen is voor de zeeman een goede verkenning van de kust van groot belang. In de afgelopen vijftig jaar zijn daartoe elektronische navigatiemiddelen in gebruik genomen. Tot halverwege de vorige eeuw werd in de nabijheid van de kust 'op zicht' van markan te landmerken, bijvoorbeeld bergtoppen en kapen, genavigeerd. Aan onze vlakke kusten werden toen positie en koers bepaald aan de hand van kenmerkende duintoppen, kerkto rens en voor dit doel opgerichte onverlichte, houten en stenen bakens. Zeilschepen ble ven in die tijd op zee tot het dag was. Om schepen 's nachts enigzins de weg te wijzen en ze de nabijheid van de kust te tonen, wer den 'vuurboeten' met hout of kolen gestookt. Ook werden palen geplaatst met daaraan opgehangen een metalen korf met brandend hout of stro. Vanaf 1818 werden voor het eerst verken- ningslichten ontstoken op kerktorens langs de Nederlandse kust. Door de bouw van vuurtorens met betrouwbare verlichtings technieken, het oprichten van lichtbakens langs vaarwegen en het uitleggen van beton- Den Spiegel, juli 1998 21 Lichtschip de 'Noord-Hinder' na de verbouwing. Foto GAV

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 21