Tentoonstelling
bebakening en kustverlichting
Georganiseerd door het Nederlands Loodswezen.
Om bij nadering van land de positie en koers van zijn schip te kunnen bepalen is
voor de zeeman een goede verkenning van de kust van groot belang. In de afgelopen
vijftig jaar zijn daartoe elektronische navigatiemiddelen in gebruik genomen.
Tot halverwege de vorige eeuw werd in de
nabijheid van de kust 'op zicht' van markan
te landmerken, bijvoorbeeld bergtoppen en
kapen, genavigeerd. Aan onze vlakke kusten
werden toen positie en koers bepaald aan de
hand van kenmerkende duintoppen, kerkto
rens en voor dit doel opgerichte onverlichte,
houten en stenen bakens. Zeilschepen ble
ven in die tijd op zee tot het dag was. Om
schepen 's nachts enigzins de weg te wijzen
en ze de nabijheid van de kust te tonen, wer
den 'vuurboeten' met hout of kolen gestookt.
Ook werden palen geplaatst met daaraan
opgehangen een metalen korf met brandend
hout of stro.
Vanaf 1818 werden voor het eerst verken-
ningslichten ontstoken op kerktorens langs
de Nederlandse kust. Door de bouw van
vuurtorens met betrouwbare verlichtings
technieken, het oprichten van lichtbakens
langs vaarwegen en het uitleggen van beton-
Den Spiegel, juli 1998 21
Lichtschip de 'Noord-Hinder' na de verbouwing.
Foto GAV