Gesigneerd Naerebout
Jan Hintzen
met dank aan Hein Naerebout
Gerrit Jan Frans Naerebout
In de zomer van 1998 wordt de bezoeker van de Vlissingse binnenstad geconfron
teerd met het gevelkunstproject X13 Vlissingen "De Openbare Orde". Blinde
muren hebben door kunstenaars een meerwaarde gekregen. Uiteenlopende cre
aties, ruimtelijke beelden, foto's en schilderijen hebben het centrum van de stad
herschapen in een openlucht expositie, een tentoonstelling met "prikkelende ele-
menten om naar te kijken en over te praten". Dit zou de schilder Gerrit Jan Frans
Naerebout (1915 - 1988) beslist aangesproken hebben. Hij is het immers die in de
zestiger jaren zowel met zijn leerlingen van de Vrije Academie als van de Rijks
Scholengemeenschap Scheldemond ideeën uitwerkt om de kunst dichter bij de
mens te brengen; volgens zijn visie moet kunst confronteren en er moet over gespro
ken worden. Het plan voor de blinde Scheldemuur in de Vlissingse Walstraat
brengt het echter niet verder dan een paar gekleurde stenen die naast de daar aan
gebrachte vitrines nog jarenlang getuigen van zijn gedachten over een leefbare
stad. Maar de protestschilderingen op de muren rondom de Vissershaven staan
nog in het geheugen gegrift van menig Vlissinger. Deze grootschalige kunstprojec
ten zijn voor Naerebout niet vreemd gezien zijn ervaringen in zijn Rotterdamse tijd
met grote wandschilderingen voor de internationale havententoonstelling
"Rotterdam Ahoy" en de trotse wederopbouw manifestatie "E 55".
14
Den Soieeel. oktober 1998