Maar Naerebout schuwt ook kleine kunstui tingen niet. Bij veel Nederlanders is een werkje van de schilder te vinden. Filatelis ten, die in 1970 bij het 25-jarig bestaan van de Vlissingse Filatelisten Vereniging en in 1973 bij de grote nationale postzegeltentoon stelling in de Vlissingse Baskensburg sport hal een door Naerebout ontworpen, fraai getekende enveloppe verkrijgen, kijken nu met veel plezier naar deze kleine kunstcre aties. Op deze briefomslagen zijn duidelijk de stijlkenmerken van Naerebout zichtbaar: verschillende monumentale bouwwerken worden in een boeiende schets bijeenge bracht (afbeelding 6). Vele fans van de scheepvaart koesteren het werk van Naerebout ook. Toen in de jaren vijftig en zestig de plaatjesalbums in Nederland grote populariteit genoten, heeft hij acht albums over de scheepvaart ontwor pen. De plaatjes worden stuk voor stuk klei ne meesterwerken, vervaardigd in gouache techniek (afbeelding 8). Ook grotere kunstwerken verfraaien menig interieur in de geboortestad Rotterdam, in de tweede liefde Vlissmgen en verder, in Nederland en buitenland. Dit artikel tracht, tien jaar na zijn dood, een overzicht te geven van de vele zaken die Gerrit Jan Frans Naerebout als kunstenaar aangeraakt heeft. Zijn leven en werk Voor de Tweede Wereldoorlog werkt Naerebout een korte tijd als bouwkundig tekenaar in Rotterdam, eer hij als tekenaar en illustrator in dienst komt bij de Nieuwe Rotterdamse Courant en bij de Rotterdamse uitgeverij Nijgh en Van Ditmar. In de avonduren volgt hij een studie aan de Rotterdamse kunstacademie. In 1969 zegt hij zelf in een interview over zijn afkomst en opleiding: "Ik kom uit een totaal a-kunstzin- nige familie. Generaties lang zit mijn familie al in de scheepsbouw. Zelfben ik bij toeval in het kunstenaarswereldje gerold en het bevalt me best. Mijn afkomst is trouwens niet belangrijk. Ik troost me met de gedachte dat Rembrandt de zoon van een gewone mole naar was. Maar als telg uit een scheepsbouw- geslacht vond mijn vader het beter dat ik eerst voor technisch tekenaar ging leren. Toen ik met die studie klaar was, mocht ik naar de kunstacademie in Rotterdam" De combinatie van deze twee opleidingen bepaalt Naerebouts carrière. Hij is bekend - 'V GfiBB Een blad uit het plaatjesalbum Oceaanreu zen, links onder het m.s. Willem Ruys (afb. geworden door zijn schilderijen van schepen, haven- en riviergezichten. De Duitse bezetter pakt hem in 1941 op en hij wordt met vele andere Nederlanders per rijnaak afgevoerd naar een Duits werkkamp. Zo bepaalt "der Arbeitseinsatz" deze periode van zijn leven. Toch hanteert hij nog het tekenpotlood: hij stuurt geschetste groeten naar huis. De kampcommandant is onder de indruk van die tekenvaardigheid van Naerebout en staat hem een bezoek aan huis toe, een grote uitzondering voor de Nederlandse dwangarbeiders, om verf, kwasten en linnen op te halen. Want de dochter van de commandant moet geportret teerd worden. Ondanks het dreigement dat zijn familie gearresteerd zal worden, als hij niet naar het kamp terugkeert, duikt Naerebout in 1943 met het hele gezin onder in eendenkooien bij Harderwijk. Na de Tweede Wereldoorlog werkt hij als zelfstandig kunstenaar in Rotterdam. Door de naoorlogse opgang van de Nederlandse economie krijgt hij daar vele opdrachten van het bedrijfsleven. Zo ontstaan de grote wandschilderingen voor de tentoonstellin gen "Rotterdam Ahoy" en "E 55" en voor het Rotterdamse havenbedrijf. Zijn "Artist Impressions" voor de Dok- en Scheeps werfmaatschappij Wilton-Feyenoord N.V. (o.a. voor een nieuwe walvisvaarder) bevesti gen zijn naam als kunstenaar. De opdrach ten voor plaatjesalbums (Hooimeyer beschuit en Captain Grant sigaretten) bren gen zijn kunstenaarsschap onder de ogen van tienduizenden. De watersnood van 1953 is oorzaak van de verhuizing naar Vlissingen. Door de hoge waterstand overstroomt de Maashaven in zijn woonplaats Rotterdam. Via het riolen- stelsel loopt ook zijn atelier in een souterrain in het tuindorp Bloemhof onder water. Zijn archief, vanaf 1930 bijgehouden, een aantal voltooide werken en de daar aanwezige gou aches voor een plaatjesalbum van de Hooimeyer fabriek worden geheel waarde loos. Enige jaren werk zijn door het water in enkele momenten totaal vernietigd. Den Snieeel, oktober 1998 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 15