impressionisme (afbeelding 3) expressionisme (afbeelding 4 abstract werk (afbeelding 5) Impressionisme (afbeelding 3) Expressionisme afbeelding 4) Abstract werk afbeelding 5) Zowel de impressionistische als de expressio nistische en de abstracte werken hebben ook het typisch Zeeuwse luminisme. Het Zeeuwse licht en de invloed van Gerard Jacobs zijn herkenbaar. Bij zijn kubistisch expressionisme is de invloed van de in 1949 overleden Rotterdamse schilder en beeld houwer Chabot duidelijk aanwezig. Naerebout verkeert hierdoor niet in het min ste gezelschap. Het gebruik van de vele lichte tinten bij de laatste drie kunststijlen kenmerkt die tijd als de "witte periode". Nauwelijks wordt hier nog met de kwast gewerkt. Het paletmes brengt de lichte kleurschakeringen recht streeks op het doek. Dit in tegenstelling tot een korte "paarse periode" aan het begin van zijn carrière waar zeer nauwkeurig in realistische stijl en met gebruik van een paars getint kleurenpallet niet alleen scheepvaartonderwerpen, maar ook het landleven uitgebeeld wordt. Eén van de negen postzegelontwerpen (afb. 7) Zijn technieken en materiaalgebruik zijn zeer gevarieerd. Zowel olieverf op doeken, aquarellen, viltstift producties, pentekenin gen, etsen, linoleumsneden en gouaches (dekkende plakkaatverf op papier) worden door Naerebout gemaakt. Ook wordt van tijd tot tijd beeldhouwwerk vervaardigd in zand steen of in hout. Kunstkring het Zuiden Na de dood van Gerard Jacobs (1958) geeft Naerebout van 1960 tot 1968 mede leiding aan de Kunstkring het Zuiden. Hij verandert later de naam in Eerste Zeeuwse Vrije Academie, en werkt met zijn leerlingen, waar onder ook de dichter Frans van Diks- hoorn en de musicus Philip Feij, in het oude mannenhuis in de Hellebardierstraat (thans Gemeentearchief) en op verschillende open lucht locaties in Vlissingen. Onder zijn leiding wordt in 1966 een grote wandschildering in luministisch- expressio nistische stijl door de Kunstkring gemaakt (afb. 7), een opdracht van de directie van het Strandhotel aan de Boulevard Evertsen. De signering Gerard Jacobs" is een hommage aan deze schilder, die de Kunstkring het Zuiden in 1920 oprichtte. In dit paneel, van 2.20 m bij 2.50 m, dat zich thans in het Stedelijk Museum in Vlissingen bevindt, zijn duidelijk de invloeden van Naerebout te her kennen. Naerebout is een creatief en actief, warm mens, ook een inspirator. Zo heeft hij in de zestiger jaren het idee om in de drie toen leegstaande monumentenpanden aan het Bellamypark, hoek Hellebardierstraat een scheepvaartmuseum te vestigen. Drie grote sponsors uit Rotterdam zijn door hem voor dit idee gewonnen. Bij een bezoek aan de drie panden met burgemeester mr. B. Kolff is er veel enthousiasme. Als echter de burge meester van Vlissingen meer interesse toont Den Spiegel, oktober 1998 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 17