impressionisme (afbeelding 3)
expressionisme (afbeelding 4
abstract werk (afbeelding 5)
Impressionisme (afbeelding 3)
Expressionisme afbeelding 4)
Abstract werk afbeelding 5)
Zowel de impressionistische als de expressio
nistische en de abstracte werken hebben ook
het typisch Zeeuwse luminisme. Het
Zeeuwse licht en de invloed van Gerard
Jacobs zijn herkenbaar. Bij zijn kubistisch
expressionisme is de invloed van de in 1949
overleden Rotterdamse schilder en beeld
houwer Chabot duidelijk aanwezig.
Naerebout verkeert hierdoor niet in het min
ste gezelschap.
Het gebruik van de vele lichte tinten bij de
laatste drie kunststijlen kenmerkt die tijd
als de "witte periode". Nauwelijks wordt hier
nog met de kwast gewerkt. Het paletmes
brengt de lichte kleurschakeringen recht
streeks op het doek. Dit in tegenstelling tot
een korte "paarse periode" aan het begin
van zijn carrière waar zeer nauwkeurig in
realistische stijl en met gebruik van een
paars getint kleurenpallet niet alleen
scheepvaartonderwerpen, maar ook het
landleven uitgebeeld wordt.
Eén van de negen postzegelontwerpen (afb. 7)
Zijn technieken en materiaalgebruik zijn
zeer gevarieerd. Zowel olieverf op doeken,
aquarellen, viltstift producties, pentekenin
gen, etsen, linoleumsneden en gouaches
(dekkende plakkaatverf op papier) worden
door Naerebout gemaakt. Ook wordt van tijd
tot tijd beeldhouwwerk vervaardigd in zand
steen of in hout.
Kunstkring het Zuiden
Na de dood van Gerard Jacobs (1958) geeft
Naerebout van 1960 tot 1968 mede leiding
aan de Kunstkring het Zuiden. Hij verandert
later de naam in Eerste Zeeuwse Vrije
Academie, en werkt met zijn leerlingen,
waar onder ook de dichter Frans van Diks-
hoorn en de musicus Philip Feij, in het oude
mannenhuis in de Hellebardierstraat (thans
Gemeentearchief) en op verschillende open
lucht locaties in Vlissingen.
Onder zijn leiding wordt in 1966 een grote
wandschildering in luministisch- expressio
nistische stijl door de Kunstkring gemaakt
(afb. 7), een opdracht van de directie van het
Strandhotel aan de Boulevard Evertsen. De
signering Gerard Jacobs" is een hommage
aan deze schilder, die de Kunstkring het
Zuiden in 1920 oprichtte. In dit paneel, van
2.20 m bij 2.50 m, dat zich thans in het
Stedelijk Museum in Vlissingen bevindt, zijn
duidelijk de invloeden van Naerebout te her
kennen.
Naerebout is een creatief en actief, warm
mens, ook een inspirator. Zo heeft hij in de
zestiger jaren het idee om in de drie toen
leegstaande monumentenpanden aan het
Bellamypark, hoek Hellebardierstraat een
scheepvaartmuseum te vestigen. Drie grote
sponsors uit Rotterdam zijn door hem voor
dit idee gewonnen. Bij een bezoek aan de
drie panden met burgemeester mr. B. Kolff
is er veel enthousiasme. Als echter de burge
meester van Vlissingen meer interesse toont
Den Spiegel, oktober 1998
17