voor de aanwezige zeventiende-eeuwse tegels in de monumentale en historische gebouwen dan in een scheepvaartmuseum, haken de sponsors af. In de jaren zeventig, na de oliecrisis, heeft Naerebout, samen met zijn drie zoons Hein, Dee en Frans jr., ontwerpen gemaakt voor moderne zeilschepen. Hij stuurt deze plan nen naar het ministerie van Economische Zaken. Vandaar worden de ontwerpen door gezonden naar TNO in Apeldoorn. Tot een verdere uitwerking komt het niet. Al spoedig vloeit de olie weer als nooit tevoren. Mogelijk geïnspireerd door twee opdrachten die Naerebout voor de Vlissingse Filatelisten Vereniging in 1970 (25-jarig bestaan van deze vereniging) en 1973 (Nationale postze geltentoonstelling in Vlissingen) uitvoert (afb. 6), krijgt hij de smaak van de postzegel te pakken en ontwerpt een serie Nederlandse frankeerzegels (afb. 7). Hij biedt die schetsen de Centrale Directie van de PTT aan. Zowel in 1982 als in 1984 krijgt hij veel waardering voor de unieke tekenin gen. Echter, door het strakke aan regels gebonden uitgifte beleid van de Nederlandse PTT is het nooit tot een uitvoering gekomen. De directeur zegelwaarden en filatelie van de PTT (1982 J.M. Deenik; 1984 G.A. Glas) hebben hierover uitvoerig met Naerebout gecorrespondeerd. De gebundelde creativiteit van schrijver schap en beeldende kunst wordt in 1946 in Rotterdam voor het eerst zichtbaar in het boek "Fantastische Schepen", een aantal ver halen en tekeningen over de zeevaart. Dit leidt uiteindelijk tot werk dat tienduizenden Nederlanders tot groot enthousiasme brengt: de plaatjesalbums (afbeelding 8). Voor elk album moeten zo'n honderd kleine kunstwerken in de gouache techniek gemaakt en bij de drukkerij afgeleverd wor den. Elke gouache worden gesigneerd met Naerebout of kortweg met een N. De door Naerebout samengestelde teksten worden door zijn vrouw, mevrouw H. Naerebout-Kok uitgetypt. Zoals steeds is zij ook hier de stu wende kracht en stimulator op de achter grond. In september 1951 wordt over het eerste album "Het zeegat uit" in de Blauwe Wimpel geschreven: "deze uitgave is net zo'n vertrou wenwekkend visitekaartje als de albums van Verkade dat waren. Voor deze uitgave verdient Frans Naerebout een groot compli ment." Bij verschijnen van het tweede album "Oceaanreuzen" wordt een jaar later opnieuw vol lof over het werk van Naerebout gesproken en terzijde vermeld dat van het eerste album inmiddels 30.000 exemplaren hun weg naar de lezer en de kijker gevonden hebben. De albums worden meerdere malen opnieuw uitgegeven. Zo verschijnen er van het album "Op de lange deining" 15 herdruk ken. Naerebout heeft (mee)gewerkt aan de vol gende plaatjesalbums: beginjaren vijftig vier uitgaven voor A. Hooimeyer Zonen N.V., Barendrecht, Beschuit- en Banketfabrieken: -Het zeegat uit, Oceaanreuzen, Zwervers op zee, Op zeven zeeën Van de eerste drie albums zijn zowel de tekst, als de plaatjes en de andere illustra ties van G. J. Frans Naerebout. Door tijdge brek genoodzaakt wordt voor de vierde uit gave de tekst door A.D. Hildebrand geschre ven, terwijl de plaatjes en de illustraties door Naerebout en Joh. C. Coomans gemaakt worden. Later in de vijftiger en het begin van de zestiger jaren worden nog vier albums samengesteld voor John Wood Son (Tobacco) Ltd. Captain Grant Virginia Cigarettes. Voor deze albums levert Naerebout alleen de plaatjes en de illustra ties, de tekst is van G.A.J. Bovens: Van zee tot zee, Van stoom tot atoom, Havens achter de kim, Op de lange deining Gesigneerd Naerebout is terecht een begrip in de Nederlandse kunstwereld; maar niet alleen daar. Ook door tienduizenden ande ren, wordt zijn werk herkend, gewaardeerd en gekoesterd. cliche's afbeelding 6) Bronnen: privé archief mevrouw H. Naerebout- Kok privé archief de heer B.P. Naerebout, gemeentearchief Vlissingen, Zeeuws documentatiecentrum, het maandblad De Blauwe Wimpel van september 1951, de Provinciale Zeeuwse Courant 26-02- 1960; 29-01-198303-09-1983; 03-05-1988; en 13-09-1989, de Scheldebode 27-03-1969, het tweemaandelijks tijdschrift Verolme Nieuws november december 1972, het Vrije Volk 16- 12-1978 en 30-04-1988, het weekblad Schuttevaer van 10-03- 1984, Pieter A. Scheen, Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars, deel 2, Buro Beeldende Kunst Vlissingen, bro chure "De openbare orde" 18 Den Spiegel, oktober 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 18