enkele door de rovers gevangen genomen Javanen. Na het gevecht bleek dat ruim zeventig zeerovers waren omgekomen en twintig gevangen genomen. Slegt ontving voor zijn aandeel in de strijd een Eervolle Vermelding bij Dagorder. De Phoenix keerde op 20 december 1844 naar Nederland terug. Hier werd het schip verlengd en grotendeels vernieuwd. In 1848 vertrok het wederom naar Indië waar de marine het tenslotte in 1863 buiten dienst stelde. De Cycloop (1843-1873) De Cycloop was bij de marine geclassificeerd als 'raderstoomschip 2e klasse'. De Marinewerf in Vlissingen bouwde het schip tussen 1840 en 1843. Het was 47 meter lang en 9,20 meter breed, had een diepgang van vier meter, een waterverplaatsing van 875 ton en was bewapend met zeven stukken. Een stoommachine van 220 pk zorgde voor de voortstuwing, maar het schip kon ook de zeilen gebruiken. Het werd voornamelijk gebruikt voor de 'binnenlandse dienst', maar bijvoorbeeld ook voor het vervoer van de Russische tsaar tijdens een staatsbezoek in juni 1844 aan Engeland. Een bijzondere klus voor de Cycloop kwam eind 1854. Er lagen op dat moment diverse zeilschepen geladen met graan opgesloten in de Oostzee. Door langdurige tegenwind was het hen onmogelijk de Sont te passeren. De Nederlandse marine stuurde daarom de Cycloop naar de Oostzee om de onfortuinlij ke koopvaarders een handje te helpen. Dankzij haar stoomvermogen wist de Cycloop acht schepen door de Sont te slepen. Hierna keerde het op 24 december 1854 van uit het Deense Helsingör terug naar Vlissingen met negentig opvarenden onder commando van luitenant-ter-zee F.C.V. Zwaanshals. Na voortdurend stormweer te hebben doorstaan, onzeker van de positie en zonder zicht op de wal, besloot men op een gegeven moment op een Hollands zeegat aan te sturen, ook omdat de voorraad steenkolen sterk slonk. Op nieuwjaarsavond nam een zware stortzee een gedeelte van de campag ne weg en liep het schip vol water. Onmiddellijk werd scheepsraad belegd; de toestand van het schip was hopeloos. Besloten werd de mensenlevens te redden en het schip op de wal te zetten. Op het schilderij heeft Schütz het moment vastgelegd waarop de Cycloop van koers ver anderde en het bezaanzeil uitgehaald werd. Kort daarop werd het door een tweede stort zee op het strand gezet vlak tegen de duinen, op ruim vier kilometer ten zuiden van Zandvoort. Van de negentig opvarenden kwamen 86 met de reddingsvlet van Zandvoort en de eigen reddingssloep veilig jj N Zr. Ms. raderstoomschip Cycloop in moeilijkheden voor Zandvoort op 2 januari 1855, schilde rij door J.F. Schütz, 1858. (Zeeuws Museum, bruikleen Zeeuws Genootschap) Den Spiegel, oktober 1998 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 21