Gesigneerd Naerebout Jan Hintzen met dank aan Hein Naerebout Gerrit Jan Frans Naerebout In de zomer van 1998 wordt de bezoeker van de Vlissingse binnenstad geconfron teerd met het gevelkunstproject X13 Vlissingen "De Openbare Orde". Blinde muren hebben door kunstenaars een meerwaarde gekregen. Uiteenlopende cre aties, ruimtelijke beelden, foto's en schilderijen hebben het centrum van de stad herschapen in een openlucht expositie, een tentoonstelling met "prikkelende ele- menten om naar te kijken en over te praten". Dit zou de schilder Gerrit Jan Frans Naerebout (1915 - 1988) beslist aangesproken hebben. Hij is het immers die in de zestiger jaren zowel met zijn leerlingen van de Vrije Academie als van de Rijks Scholengemeenschap Scheldemond ideeën uitwerkt om de kunst dichter bij de mens te brengen; volgens zijn visie moet kunst confronteren en er moet over gespro ken worden. Het plan voor de blinde Scheldemuur in de Vlissingse Walstraat brengt het echter niet verder dan een paar gekleurde stenen die naast de daar aan gebrachte vitrines nog jarenlang getuigen van zijn gedachten over een leefbare stad. Maar de protestschilderingen op de muren rondom de Vissershaven staan nog in het geheugen gegrift van menig Vlissinger. Deze grootschalige kunstprojec ten zijn voor Naerebout niet vreemd gezien zijn ervaringen in zijn Rotterdamse tijd met grote wandschilderingen voor de internationale havententoonstelling "Rotterdam Ahoy" en de trotse wederopbouw manifestatie "E 55". 14 Den Soieeel. oktober 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1998 | | pagina 14