voor de aanwezige zeventiende-eeuwse
tegels in de monumentale en historische
gebouwen dan in een scheepvaartmuseum,
haken de sponsors af.
In de jaren zeventig, na de oliecrisis, heeft
Naerebout, samen met zijn drie zoons Hein,
Dee en Frans jr., ontwerpen gemaakt voor
moderne zeilschepen. Hij stuurt deze plan
nen naar het ministerie van Economische
Zaken. Vandaar worden de ontwerpen door
gezonden naar TNO in Apeldoorn. Tot een
verdere uitwerking komt het niet. Al spoedig
vloeit de olie weer als nooit tevoren.
Mogelijk geïnspireerd door twee opdrachten
die Naerebout voor de Vlissingse Filatelisten
Vereniging in 1970 (25-jarig bestaan van
deze vereniging) en 1973 (Nationale postze
geltentoonstelling in Vlissingen) uitvoert
(afb. 6), krijgt hij de smaak van de postzegel
te pakken en ontwerpt een serie
Nederlandse frankeerzegels (afb. 7). Hij
biedt die schetsen de Centrale Directie van
de PTT aan. Zowel in 1982 als in 1984 krijgt
hij veel waardering voor de unieke tekenin
gen. Echter, door het strakke aan regels
gebonden uitgifte beleid van de Nederlandse
PTT is het nooit tot een uitvoering gekomen.
De directeur zegelwaarden en filatelie van
de PTT (1982 J.M. Deenik; 1984 G.A. Glas)
hebben hierover uitvoerig met Naerebout
gecorrespondeerd.
De gebundelde creativiteit van schrijver
schap en beeldende kunst wordt in 1946 in
Rotterdam voor het eerst zichtbaar in het
boek "Fantastische Schepen", een aantal ver
halen en tekeningen over de zeevaart. Dit
leidt uiteindelijk tot werk dat tienduizenden
Nederlanders tot groot enthousiasme
brengt: de plaatjesalbums (afbeelding 8).
Voor elk album moeten zo'n honderd kleine
kunstwerken in de gouache techniek
gemaakt en bij de drukkerij afgeleverd wor
den. Elke gouache worden gesigneerd met
Naerebout of kortweg met een N. De door
Naerebout samengestelde teksten worden
door zijn vrouw, mevrouw H. Naerebout-Kok
uitgetypt. Zoals steeds is zij ook hier de stu
wende kracht en stimulator op de achter
grond.
In september 1951 wordt over het eerste
album "Het zeegat uit" in de Blauwe Wimpel
geschreven: "deze uitgave is net zo'n vertrou
wenwekkend visitekaartje als de albums
van Verkade dat waren. Voor deze uitgave
verdient Frans Naerebout een groot compli
ment." Bij verschijnen van het tweede album
"Oceaanreuzen" wordt een jaar later
opnieuw vol lof over het werk van Naerebout
gesproken en terzijde vermeld dat van het
eerste album inmiddels 30.000 exemplaren
hun weg naar de lezer en de kijker gevonden
hebben. De albums worden meerdere malen
opnieuw uitgegeven. Zo verschijnen er van
het album "Op de lange deining" 15 herdruk
ken.
Naerebout heeft (mee)gewerkt aan de vol
gende plaatjesalbums:
beginjaren vijftig vier uitgaven voor A.
Hooimeyer Zonen N.V., Barendrecht,
Beschuit- en Banketfabrieken:
-Het zeegat uit, Oceaanreuzen,
Zwervers op zee, Op zeven zeeën
Van de eerste drie albums zijn zowel de
tekst, als de plaatjes en de andere illustra
ties van G. J. Frans Naerebout. Door tijdge
brek genoodzaakt wordt voor de vierde uit
gave de tekst door A.D. Hildebrand geschre
ven, terwijl de plaatjes en de illustraties
door Naerebout en Joh. C. Coomans
gemaakt worden.
Later in de vijftiger en het begin van de
zestiger jaren worden nog vier albums
samengesteld voor John Wood Son
(Tobacco) Ltd. Captain Grant Virginia
Cigarettes. Voor deze albums levert
Naerebout alleen de plaatjes en de illustra
ties, de tekst is van G.A.J. Bovens:
Van zee tot zee, Van stoom tot atoom,
Havens achter de kim, Op de lange deining
Gesigneerd Naerebout is terecht een begrip
in de Nederlandse kunstwereld; maar niet
alleen daar. Ook door tienduizenden ande
ren, wordt zijn werk herkend, gewaardeerd
en gekoesterd.
cliche's afbeelding 6)
Bronnen:
privé archief mevrouw H. Naerebout- Kok privé archief de
heer B.P. Naerebout, gemeentearchief Vlissingen, Zeeuws
documentatiecentrum, het maandblad De Blauwe Wimpel
van september 1951, de Provinciale Zeeuwse Courant 26-02-
1960; 29-01-198303-09-1983; 03-05-1988; en 13-09-1989,
de Scheldebode 27-03-1969, het tweemaandelijks tijdschrift
Verolme Nieuws november december 1972, het Vrije Volk 16-
12-1978 en 30-04-1988, het weekblad Schuttevaer van 10-03-
1984, Pieter A. Scheen, Lexicon Nederlandse Beeldende
Kunstenaars, deel 2, Buro Beeldende Kunst Vlissingen, bro
chure "De openbare orde"
18
Den Spiegel, oktober 1998