Met de 'Con Amore' ruimde hij op het
IJsselmeer veel vliegtuigwrakken op die last
veroorzaakten voor de vissers.
Toen de 'Temi I' (genoemd naar Teije en Mia)
gereed was werd de 'Con Amore' verkocht. Al
snel kwam daar de 'Temi II' bij. In 1953 ging
Teije naar Zeeland om voor Rijkswaterstaat
'matten' te gaan leggen. Mia ging met de kin
deren meevaren op de 'Temi II', hun woning
vanaf dat moment. Een tijd waar zij met veel
plezier op terugkijkt.
Aan wal
In 1964 is Mia met de kinderen aan wal
gegaan. Zij betrokken een woning aan de
Zandweg in Vlissingen. Teije was niet vaak
thuis, zijn brood en hart lagen immers op
zee. Teije, wiens naam al snel verbasterde
tot Theo, had in Zeeland veel werk. Hij werk
te veel samen met Johannes van den Akker
(Bergingsbedrijf te Vlissingen) en ook werk
te hij veel voor de Steenkolenhandelsvereni
ging en voor Rijkswaterstaat.
Theo werd ook hoofduitvoerder van alle
sleepwerkzaamheden bij de bouw van de
Oosterscheldebrug (Zeelandbrug).
In 1964 kocht hij de 'Temi III' en verrichtte
daar stationswerk mee. Vier jaar later kwam
daar de gemoderniseerde marinesleepboot
'Temi IV'bij.
In 1972 strandde de Britse coaster 'Action'
op de Botkil zandbank. De 'Temi IV' bracht
het schip naar binnen. In 1977 verrichtte
Theo met zijn drie slepers de spectaculaire
berging van het Nederlandse kustvaartuig
'Riet' welke voor Westkapelle gestrand was.
Noodlottig ongeval
Zondag 28 maart 1982 om 5.00 uur had de
Griekse bulkcarrier 'Loussios' assistentie
nodig om naar een andere ankerplaats te
gaan. De sleepboot 'Fighter' (U.R.S.) maakte
aan het voorschip vast, de 'Temi IV' aan de
achterkant van het 264 meter lange schip.
Een routineklus waarvan er al honderden
aan vooraf gingen werd de 'Temi IV' noodlot
tig.
Binnen enkele seconden kapseisde zij, om
onverklaarbare redenen. De vier opvarenden
raakten te water.
De kok/matroos Johnnie Franse (20 jaar)
kon zich aan de schroef van de 'Temi IV' vast
klampen. Theo, zijn neef Theo en matroos
Oczelik werden gezocht in het ijskoude
water. Sleepboot 'Zwitserland' maakte aan
de 'Temi IV' vast en zette haar op de Spij
kerplaat waar zij later wegzonk.
In slaglinie hebben al Theo's concurrenten
zij aan zij gezocht. De pogingen moesten
door de mist worden gestaakt.
Dinsdag ondekten duikers van 'Bergings
bedrijf Van den Akker' dat een lichaam vast
geklemd zat aan het wrak. De volgende dag
kon het lichaam van de matroos geborgen
worden.
'Bergingsbedrijf H. van de Graaf' uit
Rotterdam begon woensdag 14 april met de
berging van de 'Temi IV', die twee dagen
later gelicht kon worden.
Een lijk gevonden
Opvarenden van de sleepboot 'Holland'
(Muller) vonden Theo op 6 juni, drijvend in
de boeienlijn voor de Boulevard.
De 'Temi' slepers werden verkocht. In juni
1988 werd de 'Temi IV'verkocht aan de firma
'Demo Scrap an Salvage' te Gorredijk. De
familie Dijkhuizen wilde dat het schip
beslist nooit meer in de vaart kwam.
18
Den Spiegel, januari 1999