Met de 'Con Amore' ruimde hij op het IJsselmeer veel vliegtuigwrakken op die last veroorzaakten voor de vissers. Toen de 'Temi I' (genoemd naar Teije en Mia) gereed was werd de 'Con Amore' verkocht. Al snel kwam daar de 'Temi II' bij. In 1953 ging Teije naar Zeeland om voor Rijkswaterstaat 'matten' te gaan leggen. Mia ging met de kin deren meevaren op de 'Temi II', hun woning vanaf dat moment. Een tijd waar zij met veel plezier op terugkijkt. Aan wal In 1964 is Mia met de kinderen aan wal gegaan. Zij betrokken een woning aan de Zandweg in Vlissingen. Teije was niet vaak thuis, zijn brood en hart lagen immers op zee. Teije, wiens naam al snel verbasterde tot Theo, had in Zeeland veel werk. Hij werk te veel samen met Johannes van den Akker (Bergingsbedrijf te Vlissingen) en ook werk te hij veel voor de Steenkolenhandelsvereni ging en voor Rijkswaterstaat. Theo werd ook hoofduitvoerder van alle sleepwerkzaamheden bij de bouw van de Oosterscheldebrug (Zeelandbrug). In 1964 kocht hij de 'Temi III' en verrichtte daar stationswerk mee. Vier jaar later kwam daar de gemoderniseerde marinesleepboot 'Temi IV'bij. In 1972 strandde de Britse coaster 'Action' op de Botkil zandbank. De 'Temi IV' bracht het schip naar binnen. In 1977 verrichtte Theo met zijn drie slepers de spectaculaire berging van het Nederlandse kustvaartuig 'Riet' welke voor Westkapelle gestrand was. Noodlottig ongeval Zondag 28 maart 1982 om 5.00 uur had de Griekse bulkcarrier 'Loussios' assistentie nodig om naar een andere ankerplaats te gaan. De sleepboot 'Fighter' (U.R.S.) maakte aan het voorschip vast, de 'Temi IV' aan de achterkant van het 264 meter lange schip. Een routineklus waarvan er al honderden aan vooraf gingen werd de 'Temi IV' noodlot tig. Binnen enkele seconden kapseisde zij, om onverklaarbare redenen. De vier opvarenden raakten te water. De kok/matroos Johnnie Franse (20 jaar) kon zich aan de schroef van de 'Temi IV' vast klampen. Theo, zijn neef Theo en matroos Oczelik werden gezocht in het ijskoude water. Sleepboot 'Zwitserland' maakte aan de 'Temi IV' vast en zette haar op de Spij kerplaat waar zij later wegzonk. In slaglinie hebben al Theo's concurrenten zij aan zij gezocht. De pogingen moesten door de mist worden gestaakt. Dinsdag ondekten duikers van 'Bergings bedrijf Van den Akker' dat een lichaam vast geklemd zat aan het wrak. De volgende dag kon het lichaam van de matroos geborgen worden. 'Bergingsbedrijf H. van de Graaf' uit Rotterdam begon woensdag 14 april met de berging van de 'Temi IV', die twee dagen later gelicht kon worden. Een lijk gevonden Opvarenden van de sleepboot 'Holland' (Muller) vonden Theo op 6 juni, drijvend in de boeienlijn voor de Boulevard. De 'Temi' slepers werden verkocht. In juni 1988 werd de 'Temi IV'verkocht aan de firma 'Demo Scrap an Salvage' te Gorredijk. De familie Dijkhuizen wilde dat het schip beslist nooit meer in de vaart kwam. 18 Den Spiegel, januari 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 20