van de overschilderingen. Grote oppervlak
ten van het schilderij zijn in het verleden
door een restaurateur overschilderd. Met
behulp van een mesje wordt de verf voorzich
tig afgekrabd. In totaal is zo'n drie kilo verf
eraf gehaald! Toen dat gereed was, kwam de
echte schildering weer naar boven: transpa
rante, heldere kleuren en de originele
details.
Zo bleek mr. J.C. Lampsins een gezonde blos
op zijn wangen te hebben.
Toen een vroegere
restaurateur het
schilderij in handen
kreeg omdat het
licht beschadigd was
(gaatjes en scheu
ren), heeft deze het
besluit genomen om
een wasbedoeking
aan te brengen.
Bij een wasbedoe
king wordt aan de
achterkant van het
schilderij een extra
wassen bedoeking
bevestigd. Het schil
derij wordt dan op
grote houten tafels
gelegd met de ach
terkant naar boven.
De vervormingen in het
doek zijn waarschijnlijk
veroorzaakt door de gro
te hitte van het strijkij
zer. Tevens werd door het
gewicht en de hitte van
het strijkijzer de verf zo
plat gestreken dat alle
structuur van de verf is
verdwenen. Het is een glad, bijna spiegelend
oppervlak geworden. De huidige restaura
teur kon in zo'n geval niet veel meer doen
aan de structuur van het schilderij. Het eni
ge wat hij kon doen, was de vervormingen
eruit halen en het doek aan de achterkant
goed ondersteunen, zodat het niet kan 'uit
zakken'.
Met het weghalen van de overschilderingen,
worden natuurlijk ook de diverse grote en
kleine gaten zichtbaar die in het verleden
Dan wordt er een dikke
waslaag op het linnen
aangebracht met behulp
van een soort strijkijzer.
Het gevolg is dat het
doek dan heel hard en
twee keer zo zwaar (door
de extra kilo's was) wordt
als oorspronkelijk. De
aanhechting van de was
bedoeking is zo stevig,
dat de restaurateur nu
deze niet meer kon ver
wijderen.
20
Den Spiegel, januari 1999