van de overschilderingen. Grote oppervlak ten van het schilderij zijn in het verleden door een restaurateur overschilderd. Met behulp van een mesje wordt de verf voorzich tig afgekrabd. In totaal is zo'n drie kilo verf eraf gehaald! Toen dat gereed was, kwam de echte schildering weer naar boven: transpa rante, heldere kleuren en de originele details. Zo bleek mr. J.C. Lampsins een gezonde blos op zijn wangen te hebben. Toen een vroegere restaurateur het schilderij in handen kreeg omdat het licht beschadigd was (gaatjes en scheu ren), heeft deze het besluit genomen om een wasbedoeking aan te brengen. Bij een wasbedoe king wordt aan de achterkant van het schilderij een extra wassen bedoeking bevestigd. Het schil derij wordt dan op grote houten tafels gelegd met de ach terkant naar boven. De vervormingen in het doek zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de gro te hitte van het strijkij zer. Tevens werd door het gewicht en de hitte van het strijkijzer de verf zo plat gestreken dat alle structuur van de verf is verdwenen. Het is een glad, bijna spiegelend oppervlak geworden. De huidige restaura teur kon in zo'n geval niet veel meer doen aan de structuur van het schilderij. Het eni ge wat hij kon doen, was de vervormingen eruit halen en het doek aan de achterkant goed ondersteunen, zodat het niet kan 'uit zakken'. Met het weghalen van de overschilderingen, worden natuurlijk ook de diverse grote en kleine gaten zichtbaar die in het verleden Dan wordt er een dikke waslaag op het linnen aangebracht met behulp van een soort strijkijzer. Het gevolg is dat het doek dan heel hard en twee keer zo zwaar (door de extra kilo's was) wordt als oorspronkelijk. De aanhechting van de was bedoeking is zo stevig, dat de restaurateur nu deze niet meer kon ver wijderen. 20 Den Spiegel, januari 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 22