ding met familie in bezet Nederland en het buitenland onmogelijk geworden. De afde lingen van de kring Zeeland van het Neder landse Rode Kruis hebben in de maanden september, oktober en november 1944 gepro beerd de postverbindingen te herstelllen door berichten door te zenden, zowel binnen de provincie Zeeland als naar andere plaat sen in Nederland. Voor een filatelist is deze Rode Kruis post boeiend, maar ook anderen met belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog of interesse in de Zeeuwse geschiedenis worden gegrepen door deze pos tale noodvoorzieningen. Voor dit artikel zijn meerdere bronnen on derzocht, waaruit de belangrijkste gegevens samengevat zijn; daarna volgen de conclu- Het onderzoek Dagboekherinneringen, met de laatste PTT postverbinding vanuit Vlissingen voor de be vrijding De heer A. van Dijk, gemeenteontvanger in Vlissingen, beschrijft in een dagboek zijn herinneringen van dinsdag 5 september tot donderdag 9 november 1944. -ass®»*. st K:. '4,^/ fC Q> ■-'/ /l'.X&Zs fiuCsJUr wj - Afbeelding 2 Op 25 oktober 1944 wordt deze briefkaart geschreven in Middelburg en via het Nederlandse Rode Kruis naar 's-GraveJihage vervoerd, aldaar gestempeld op 1 november 1944 en met de normale PTT dienst verder getransporteerd. Uit een potlood aantekening blijkt de aankomst in Krimpen a.d. IJssel op 3 november 1944. Op de achterzijde staat de bedrukking 'Nederlandsche Rode Kruis- Afd. Middelburg, Correspondentie Binnenland' en het rode censuurstempeltje 'accoord' van 31 mm. collectie H. W. Feij) Op woensdag 13 september vertrekt een auto van de maatschappij 'De Schelde' naar Rotterdam o.a. met een paar zakken post. Dit brengt hem op een idee om zijn familie in Holland te bezoeken. Hij moet echter tot zaterdag 30 september wachten op een vol gende kans. Dan vertrekken gelijktijdig een postauto naar Rotterdam en een auto van de Konink lijke Maatschappij De Schelde, de Vlissingse scheepswerf, naar Den Haag. Hij informeert bij de postdirecteur Van der Bent of hij voor familiebezoek met die postauto mee mag rij den. De toestemming wordt verleend, maar er is wel een voorwaarde. Van Dijk moet de zorg op zich nemen voor de zakken post, die op verzending staan te wachten. Daarbij zijn ook postzakken van de Duitse bezetter. Geen enkele postambtenaar is bereid om die gevaarlijke autorit door bezet Nederland mee te maken. Van Dijk accepteert de voor waarde en ontvangt een ovale, koperen borstplaat en een armband, beide met het embleem van de PTT. Hierdoor krijgt hij een officiële status als postambtenaar. Aange zien de PTT zelf niet meer beschikt over postauto's wordt de wagen gehuurd van sla ger Pol uit de Bloemenlaan te Vlissingen. De postauto vertrekt 's avonds om acht uur onder bescherming van de duisternis en wordt voorafgegaan door een auto van de scheepswerf 'De Schelde'. Er volgt dan een boei ende beschrijving van een gevaarlijke rit onder oorlogsom standigheden. Meerdere malen worden de auto's aan de kant gezet en zoeken de inzittenden dekking voor geallieerde vlieg tuigen. De gehuurde postauto heeft voortdurend pech. Daar om wordt in Bergen op Zoom alles, inclusief de post, in de Schelde-auto overgeladen. Om half drie 's nachts bereikt het gezelschap de Moerdijkbrug. Door Duitse schildwachten wordt de auto aangehouden. De reizigers worden daarna met opgeheven armen op wapens gevisiteerd. Alle bagage moet open en wordt gecontroleerd. Na een primitieve overnachting in een houten barak en een ver frissend bad op de basaltglooi ing van het Hollands Diep kan de tocht op zondag 1 oktober 6 Den Spiegel, januari 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 8