tentoonstelling in het stadhuis van Zierik-
zee.
Maar daarvoor waren er succesvolle exposi
ties in 1958 in het Rotterdamse kunstcen
trum Groothandelsgebouw en Gebouw De
Waag te Haarlem.
De Provincie Zeeland (Dorpsgezicht op Zou-
telande), de gemeenten Goes en Vlissingen,
het Stedelijk Museum Vlissingen (Impressie
Scheldestad, afbeelding omslag) en het Ge
meentearchief van Vlissingen namen wer
ken van Pihl op in hun collecties. Daarnaast
is veel werk in bezit van particulieren.
De waardering
Een ongesigneerd citaat besluit in 1957 een
beschrijving over Pihls werk: 'Echter,
slechts wat diepe wortels heeft, trotseert de
storm. Prijzen, provinciale of andere loven
de of afbrekende beschouwingen van kunst
critici kunnen het oordeel van de tijd voor
enkele jaren opschorten, meer niet. Maar de
echte schoonheid blijft.'
Daaruit spreekt de waardering voor zijn
werk, ook de verwachting dat het werk van
Pihl van blijvende waarde zal zijn.
Tijdens de jubileumtentoonstelling in 1960
te Middelburg ter gelegenheid van de 75e
verjaardag van Reimond Kimpe bevestigt
deze dit: 'Pihl kan het en bovendien beseft
hij wat er nog aan zijn werk ontbreekt.'
En ook in andere besprekingen van het
werk van Pihl krijgt hij veel lof toegezwaaid:
'Toen Vlissingen na Jacobs geen schilder
met gezag meer had, ontdekte men Pihl.
Men was verheugd en verwende hem. Zijn
werk heeft onder dit succes niet geleden.
Zijn werken boeien door de opmerkelijk har
monische, originele vormgeving en bovenal
door het verantwoord gebruik van kleuren.
Pihl beschikt over een onvoorstelbaar rijk
palet. Zijn kleuren tintelen, zijn doorgloeid
van levenswarmte. Er waait door dit werk
een zuidwester van windkracht elf. Het zijn
ruige primitieve doeken, maar van een on
miskenbare kracht.' (PZC)
'Er zijn talloze enthousiaste amateurs. Wei
nigen bereiken echter een behoorlijk schil
derkunstig niveau. Tot die weinigen behoort
de Vlissingse gemeenteambtenaar Bram
Pihl, die met zijn forse instinctieve kunst de
laatste tijd sterk de aandacht op zich heeft
gevestigd. Pihl is geen gecultiveerd kunste
naar. Zijn kracht schuilt in zijn directheid
en spontaniteit. Het gebruik van het palet-
'Herfst', 1972 (particuliere collectie)
mes laat een ruige vibrerende factuur ont
staan. Het volle, gloeiende coloriet met zijn
oneindige verscheidenheid van rode, blauwe
en gele kleurvlekjes geeft de tintelende en
mozakachtige charme van een expressionis
tisch schilder.' (Zeeuws Tijdschrift)
Op 21 oktober 1981 overlijdt hij in Vlis
singen. Maar in zo'n tweehonderd werken
blijft de herinnering bewaard aan een auto
didact schilder, een natuurtalent.'
Bronnen:
- Privé archief mevrouw van Reijmersdal Pihl
- Gemeentearchief Vlissingen
- Archief J. J. Bakker, galerie 'De Vier Gemeten'
- Zeeuws Documentatiecentrum
- Provinciale Zeeuwse Courant van 14-01-1956, 10-
11-1956, 27-11-1958, 27-12-1958
- Het Vrije Volk van 09-01-1956
- Nieuwe Rotterdamse Courant van 31-01-1956
- Weekblad De Spiegel van 11-02-1956
- Zeeuws Tijdschrift 1957, nummer 3
- De Rotterdammer van 27-02-1958
- Haarlems Dagblad van 1958
- De Scheldebode van 27-02-1969
- Pieter A. Scheen, Lexicon Nederlandse Beeldende
Kunstenaars(Den Haag 1969)
Den Spiegel, april 1999
13