tentoonstelling in het stadhuis van Zierik- zee. Maar daarvoor waren er succesvolle exposi ties in 1958 in het Rotterdamse kunstcen trum Groothandelsgebouw en Gebouw De Waag te Haarlem. De Provincie Zeeland (Dorpsgezicht op Zou- telande), de gemeenten Goes en Vlissingen, het Stedelijk Museum Vlissingen (Impressie Scheldestad, afbeelding omslag) en het Ge meentearchief van Vlissingen namen wer ken van Pihl op in hun collecties. Daarnaast is veel werk in bezit van particulieren. De waardering Een ongesigneerd citaat besluit in 1957 een beschrijving over Pihls werk: 'Echter, slechts wat diepe wortels heeft, trotseert de storm. Prijzen, provinciale of andere loven de of afbrekende beschouwingen van kunst critici kunnen het oordeel van de tijd voor enkele jaren opschorten, meer niet. Maar de echte schoonheid blijft.' Daaruit spreekt de waardering voor zijn werk, ook de verwachting dat het werk van Pihl van blijvende waarde zal zijn. Tijdens de jubileumtentoonstelling in 1960 te Middelburg ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Reimond Kimpe bevestigt deze dit: 'Pihl kan het en bovendien beseft hij wat er nog aan zijn werk ontbreekt.' En ook in andere besprekingen van het werk van Pihl krijgt hij veel lof toegezwaaid: 'Toen Vlissingen na Jacobs geen schilder met gezag meer had, ontdekte men Pihl. Men was verheugd en verwende hem. Zijn werk heeft onder dit succes niet geleden. Zijn werken boeien door de opmerkelijk har monische, originele vormgeving en bovenal door het verantwoord gebruik van kleuren. Pihl beschikt over een onvoorstelbaar rijk palet. Zijn kleuren tintelen, zijn doorgloeid van levenswarmte. Er waait door dit werk een zuidwester van windkracht elf. Het zijn ruige primitieve doeken, maar van een on miskenbare kracht.' (PZC) 'Er zijn talloze enthousiaste amateurs. Wei nigen bereiken echter een behoorlijk schil derkunstig niveau. Tot die weinigen behoort de Vlissingse gemeenteambtenaar Bram Pihl, die met zijn forse instinctieve kunst de laatste tijd sterk de aandacht op zich heeft gevestigd. Pihl is geen gecultiveerd kunste naar. Zijn kracht schuilt in zijn directheid en spontaniteit. Het gebruik van het palet- 'Herfst', 1972 (particuliere collectie) mes laat een ruige vibrerende factuur ont staan. Het volle, gloeiende coloriet met zijn oneindige verscheidenheid van rode, blauwe en gele kleurvlekjes geeft de tintelende en mozakachtige charme van een expressionis tisch schilder.' (Zeeuws Tijdschrift) Op 21 oktober 1981 overlijdt hij in Vlis singen. Maar in zo'n tweehonderd werken blijft de herinnering bewaard aan een auto didact schilder, een natuurtalent.' Bronnen: - Privé archief mevrouw van Reijmersdal Pihl - Gemeentearchief Vlissingen - Archief J. J. Bakker, galerie 'De Vier Gemeten' - Zeeuws Documentatiecentrum - Provinciale Zeeuwse Courant van 14-01-1956, 10- 11-1956, 27-11-1958, 27-12-1958 - Het Vrije Volk van 09-01-1956 - Nieuwe Rotterdamse Courant van 31-01-1956 - Weekblad De Spiegel van 11-02-1956 - Zeeuws Tijdschrift 1957, nummer 3 - De Rotterdammer van 27-02-1958 - Haarlems Dagblad van 1958 - De Scheldebode van 27-02-1969 - Pieter A. Scheen, Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars(Den Haag 1969) Den Spiegel, april 1999 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 15