helaas niet meer aanwezig in het Alge meen Rijksarchief. Ik vermoed dat van hogerhand voor een stenen toren is geko zen en dat Harder samen met ingenieurs van het loodswezen tot dit ontwerp is gekomen. In de stenen kustlichttoren is gietijzer gebruikt ter ondersteuning van de vloeren, een methode die ook al bij de kustlichttoren van Haamstede was toege past. De kustlichttoren van Texel werd tij dens de Tweede Wereldoorlog zo zwaar beschadigd dat er na de oorlog een nieuwe betonnen lichttoren om de oude toren werd gebouwd. Vanaf 1867 werden er in Nederland even geen nieuwe kustlichttorens ontworpen, maar voor Harder lag het werk niet stil. Voor het voormalige Oost-Indië was in 1859 een grootschalig plan opgesteld om in vijfentwintig jaar vijftig kust- en haven lichten op te richten. Om niet af te dwalen zal in dit artikel alleen even stil worden gestaan bij twee opmerkelijk kustlicht torens. In 1867 ontwierp de bouwkundige de 48 meter hoge kustlichttoren voor het eiland Noordwachter. Twee jaar later kwam Harder met een tweede ontwerp, de 50 meter hoge kustlichttoren voor Boompjeseiland. Deze twee torens kunnen met recht gewaagd van ontwerp genoemd worden. De torens zijn open van construc tie. In het midden bevindt zich een centra le kolom of kuip omgeven door twaalf ijze ren jukken, die de toren stevigheid moet bieden. De achterliggende gedachte voor een open constructie lag in het feit dat deze torens per schip naar de koloniën verscheept wer den en daarom de vervoerskosten niet te hoog mochten zijn. Een open constructie kostte minder materiaal dan een gesloten kustlichttoren en was dus lichter. Nog nooit had een Nederlandse bouwkundige zo'n hoge open kustlichttoren ontworpen. Overigens bleef het bij deze twee kust lichttorens. Harder ontwierp voor het voormalige Oost-Indië in totaal zo'n acht grote kustlichttorens en een onbekend aantal lichtbakens. Na het overlijden van Harder werden er door Van Loo nog eens zeven van Harders ontwerpen uitgevoerd. In 1875 werden er in Nederland twee nieuwe kustlichten gebouwd namelijk in Scheveningen en in Westkapelle. In 1878 werden er drie nieuwe kustlichttorens opgesteld, twee in IJmuiden en een bij Den Helder. De laatste kustlichttoren van 12 Harder werd op Ameland opgericht. De voltooiing van deze kustlichttoren heeft Harder niet meer kunnen meemaken. Het lichtbaken op de boulevard Harder heeft in de jaren dat hij bouwkun dige was veel gedaan om de kustverlich- ting in Zeeland te verbeteren. Een van zijn eerste taken was het opvullen van de hia ten in de kustverlichting op Walcheren, Schouwen en Goeree. Later maakte het nieuwe Kanaal door Walcheren nieuwe Lichtopstand op Boulevard de Ruyter, 1999 (foto Douuoe Hoendervanger) lichten aan de mondingen in Vlissingen en Veere noodzakelijk. Ook werden er om de scheepvaart op de Westerschelde veiliger te maken tientallen nieuwe, door Harder ontworpen lichtbakens opgesteld bij o.a. Bath, Borsele, Neuzen, Walsoorden, Hoe- dekenskerke, Hontenisse, Wemeldinge en Hansweert. In 1874 werd tot de bouw besloten van een ijzeren kustlichttoren aan de dijk bij Westkapelle om samen met het licht op de oude kerktoren een geleidelicht te vormen. Deze kleine kustlichttoren was de eerste ronde gietijzeren toren uit Harders carriè re en is een van zijn mooiste werken. Waarom ontwierp Harder een ronde toren? Den Spiegel, juli 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 14