KMS door minder gunstige resultaten afziet van een feestelijke viering van het vijfentwintig jarig bestaan, wordt de Sindoro op de Vlissingse werf opgeleverd aan de Rotterdamsche Lloyd. In 1922 wordt het schip verkocht naar Portugal. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is het soms bijna twee maanden onderweg van Nederland naar Nederlands Oost-Indië. Op 28 oktober 1916 schrijft de afzender aan boord van het s.s. Sindoro: Op het ogenblik schommel ik langs de Iersche kust. We maken een groote omweg en gaan langs de Kaap naar Indië'. De brief wordt aan boord afgestempeld op 29 oktober 1916 met het post- agentstempel. Door de oorlogsomstandigheden kan de brief pas in Indië op 22 december 1916 verzonden worden naar Nederland. In Engeland volgt nogmaals oponthoud: de Engelse censuurdienst controleert de post naar Nederland. Pas na hun goedkeuring kan de Lloyd brief Nederland bereiken. Aangezien de Stoomvaart Maatschappij Zeeland tijdens de Eerste Wereldoorlog de enige lijndienst onderhoudt tussen Engeland en het vaste land van Europa, is het meer dan waarschijnlijk dat deze Lloyd brief een kleine vier maanden na het schrijven van het bericht uiteindelijk via Vlissingen de bestemming Den Haag bereikt. Op 22 september 1914 ontvangt de KMS opdracht van de Rotterdamsche Lloyd voor de bouw van het dubbelschroef passagiersschip 'Patria'. De Eerste Wereldoorlog is dan net uitgebroken. De kiel van het s.s. Patria wordt gelegd in december 1914 en in april 1916 glijdt het schip van de helling. Doordat de aanvoer uit hel buitenland van verschillende Den Spiegel, juli 1999 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 19