KMS door minder gunstige resultaten afziet van een feestelijke viering van het vijfentwintig
jarig bestaan, wordt de Sindoro op de Vlissingse werf opgeleverd aan de Rotterdamsche
Lloyd. In 1922 wordt het schip verkocht naar Portugal. Tijdens de Eerste Wereldoorlog is het
soms bijna twee maanden onderweg van Nederland naar Nederlands Oost-Indië.
Op 28 oktober 1916 schrijft de afzender aan boord van het s.s. Sindoro: Op het ogenblik
schommel ik langs de Iersche kust. We maken een groote omweg en gaan langs de
Kaap naar Indië'. De brief wordt aan boord afgestempeld op 29 oktober 1916 met het post-
agentstempel. Door de oorlogsomstandigheden kan de brief pas in Indië op 22 december 1916
verzonden worden naar Nederland. In Engeland volgt nogmaals oponthoud: de Engelse
censuurdienst controleert de post naar Nederland. Pas na hun goedkeuring kan de Lloyd
brief Nederland bereiken. Aangezien de Stoomvaart Maatschappij Zeeland tijdens de Eerste
Wereldoorlog de enige lijndienst onderhoudt tussen Engeland en het vaste land van Europa,
is het meer dan waarschijnlijk dat deze Lloyd brief een kleine vier maanden na het schrijven
van het bericht uiteindelijk via Vlissingen de bestemming Den Haag bereikt.
Op 22 september 1914 ontvangt de KMS opdracht van de Rotterdamsche Lloyd voor de
bouw van het dubbelschroef passagiersschip 'Patria'. De Eerste Wereldoorlog is dan net
uitgebroken. De kiel van het s.s. Patria wordt gelegd in december 1914 en in april 1916
glijdt het schip van de helling. Doordat de aanvoer uit hel buitenland van verschillende
Den Spiegel, juli 1999
17