onderdelen stagneert, ondervindt de afbouw grote vertraging. In augustus 1917 besluit de KMS in verband met dreigende luchtaanvallen het schip naar Rotterdam te slepen voor de verdere afbouw. Na de Grote Oorlog, in 1919, wordt de Patria uiteindelijk in Vlissingen afgewerkt en op 30 juli 1919 overgedragen aan de Rotterdamsche Lloyd. Van 1919 tot 1934 heeft het schip voor deze maatschappij dienst gedaan op de lijn Rotterdam-Batavia. In 1935 wordt het schip verkocht aan de Sovjet Unie en herdoopt in Svir, een schoolschip voor marinepersoneel. Opnieuw herdoopt in Aleksandr Mozhaiskiy wordt het bij een luchtaan val in 1942 in de haven van Leningrad tot zinken gebracht. Na in 1946 gelicht te zijn en gerepareerd heeft het schip vanaf december 1953 dienst gedaan tussen Wladiwostok en Yokohama, vanaf 1960 als toeristenschip van Siberië naar Japan. Pas in 1978 wordt het schip verkocht voor de sloop. Het overleven van twee wereldoorlogen en een levensgeschie denis van ruim zestig jaar maken van het s.s. Patria een pracht voorbeeld van KMS tech niek en degelijkheid. Het schip heeft bovendien, samen met het m.s. Indrapoera - eveneens gebouwd bij de KMS voor de Rotterdamsche Lloyd - een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de luchtlijn Amster dam-Batavia. Als in de twintiger jaren van deze eeuw rechtstreeks vliegen naar Nederlands Oost-Indië nog niet mogelijk is, wordt de post van Amsterdam naar Marseille gevlogen en daar aan boord van de lijnboot van de Rotterdamsche Lloyd gebracht voor de tocht naar Indië. Dit levert een tijdwinst van zeven dagen op. De Lloyd-brief wordt tijdens de eerste reis van het s.s. Patria naar Nederlands-Indië op 21 augustus 1919 verzonden vanaf Port-Said naar Nederland. Bronvermelding: - W. Bakker, Postagentstempels aan boord van Nederlandse schepen, Rotterdam 1995 - J. Hintzen, De KMS in de filatelie, Vlissingen 1995 - G.A. de Kok e.a., De Koninklijke Weg, Middelburg 1975 - Lloyd's Register of Shipping, archieven te Londen 18 Den Spiegel, juli 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 20