Museumnieuivs
heid om maatregelen te nemen om veilig
heid, orde en tucht aan boord te handha
ven. Zoals de titel van het boek al aangeeft
waren hier stevige maatregelen mogelijk.
De Raad van Tucht werd opgeheven in
1909 en vervangen door de huidige Raad
voor de Scheepvaart.
In dit boek komt ook de brand op het bark
schip 'Amicitia' voor. Het schip vervoerde
een lading nafta in tussendeks gestuwde
vaten. Opdracht aan de Raad was te
onderzoeken of deze scheepsramp met als
gevolg het verlies van de 'Amicitia' veroor
zaakt was door nalatigheid van kapitein
Pronker. Dit bleek niet zo te zijn. Naast
zelfontbranding of zelfontploffing bleek er
geen reden te vinden die deze ramp ver
oorzaakt zou hebben.
Voor liefhebbers van maritieme historie
vertellen beide boeken boeiende verhalen.
Een zilte achtergrond is niet noodzakelijk.
Om gefascineerd te raken door de zee en
schepen is een voorgeslacht van zeevaar
ders niet nodig. Jan Prins, pseudoniem
van Christiaan Louis Schepp, werd gebo
ren in 1876, in Rotterdam. Hij kwam uit
een familie van zakenlieden, maar wist al
heel jong dat hij wilde varen. Als jongen
raakte hij onder de indruk van de schepen
aan de Rotterdamse havenkant. Hiervan
getuigen de volgende regels uit zijn Ode
aan Rotterdam uit 1937, die ik graag tot
slot van dit wat nostalgische stukje wil
citeren.
Door heel de stad heb ik gezworven
Maar aan de kaden toch het meest
Daar lag de stoet uit alle streken
De klipper en de keulenaar
Het driemastschip, zijn tuig ten hemel
En de ertsboot, vol en breed en zwaar
De Lloyd-vloot, met provincienamen,
(fragment)
Aafke Verdonk-Rodenhuis
Tentoonstellingen
Op 4 juni jl. is de expositie Vuurtorens in
de kunst geopend. Er wordt werk getoond
van verschillende hedendaagse kunste
naars die zich door vuurtorens lieten
inspireren.
Vuurtorens spelen in de communicatie
tussen schepen en de wal een belangrijke
rol. Zij vormen een veilig baken. De
gebouwen zijn vaak indrukwekkend in
omvang en door hun vormgeving.
De deelnemende beeldende kunstenaars
verbeelden het karakter, kleur en vorm
van de vuurtorens op verschillende ma
nieren: nautisch-industrieel, als spel van
zonlicht en schaduw, als abstracte compo
sitie van vorm en kleur.
Ook zijn enkele ontwerpschetsen en werk
tekeningen van het door professor Oxe-
naar ontworpen bankbiljet van 250 gul
den, met de vuurtoren van Renesse
daarop, te zien.
De tentoonstelling is te zien in het
Stedelijk Museum Vlissingen, tot en met
31 oktober 1999.
De tentoonstelling Schatten uit de Schel
de over de wrakopruiming in de Wester-
schelde, in samenwerking met Rijkswa
terstaat ingericht, is nog steeds te
bekijken. Het is een expositie waarbij op
een speelse wijze zeer veel informatie
wordt gegeven.
20
Den Spiegel, juli 1999