Het informatiecentrum stadsgeschiedenis
Vlissingen en het onderwijs
Inge Janse
Sinds enkele maanden loop ik (een 22-jarige roodharige jongedame) af en toe rond in het
archief. De vaste bezoekers weten wel ongeveer wat ik daar doe, maar toch ben ik gevraagd
om een artikel in Den Spiegel te schrijven over mijn activiteiten op het archief.
Ik zit momenteel in het 4e jaar van de PABO, die voorheen kweekschool heette. Dit is tevens
mijn laatste jaar. Om mijn diploma te halen moet ik een scriptie schrijven. Mijn onderwerp
hiervoor is: hoe kun je archiefmateriaal binnen het basisonderwijs gebruiken"?
Waarom kiest een aanstaande leer
kracht nu voor dit onderwerp?
Het vak geschiedenis wordt door veel leer
lingen als niet interessant en niet nuttig
beschouwd. Zij gaan dan ook niet echt
gemotiveerd aan het werk en de kreten
zoals: 'Nee hè, niet weer geschiedenis, ik
leef nu hoor' of 'ik woon in Vlissingen, wat
kunnen mij die burgeroorlogen in het bui
tenland nu schelen?' zijn bij sommige leer
lingen niet van de lucht. Mijn streven is
om door het geven van geschiedenis over
de eigen regio de kinderen meer te motive
ren voor het vak. Vooral door de bekend
heid en de herkenbaarheid van geschiede
nis van de eigen regio zullen kinderen met
meer enthousiasme aan het vak geschie
denis werken. De overheid schrijft in zijn
doelen voor het onderwijs ook het onder
wijzen van de geschiedenis van de eigen
regio voor. Door bronnen uit het archief in
de geschiedenislessen te gebruiken, ko
men de kinderen werkelijk in contact met
het verleden. In de boeken die op scholen
worden gebruikt, staat vaak veel beschrij
vende tekst, maar de kinderen komen niet
meer in contact met de echte bronnen. Dit
wil ik doorbreken door hen te laten wer
ken met de bronnen. Zo krijgen de kinde
ren een beter en completer beeld van het
verleden.
Dit is natuurlijk een mooi onderwijskun
dig praatje maar hoe ga ik dit concreet
aanpakken?
Zoekwijzer
Ik ben begonnen met een stage van drie
weken op het archief om me te oriënteren.
Vorig jaar hadden we al afgesproken dat ik
me vooral op het archiefmateriaal van de
Tweede Wereldoorlog zou richten. Dit
omdat ik me wel moet toespitsen op één
onderwerp anders zou ik 'verdrinken' in
het vele archiefmateriaal. Een andere
reden is dat ik me erg interesseer voor de
Tweede Wereldoorlog (dit tot grote spijt
van veel medewerkers van het informatie
centrum stadsgeschiedenis Vlissingen).
Naar mijn idee kun je veel van de Tweede
Wereldoorlog leren. Je kunt ook kinderen
veel bijbrengen op het gebied van waarden
en normen aan de hand van het onder
werp Tweede Wereldoorlog.
Wanneer er al kinderen naar het archief
komen, vragen zij vaak naar materiaal
over de Tweede Wereldoorlog. De mede
werkers van het archief zijn dan vaak lang
met de kinderen bezig omdat de kinderen
met vage vragen komen: 'ik zoek iets over
de Tweede Wereldoorlog'. Deze vraag moet
dan door de medewerkers worden gespeci
ficeerd en dit kost veel tijd. De vraag van
Adri Meerman was dan ook of ik iets zou
kunnen ontwerpen om de kinderen te hel
pen bij het onderwerp Tweede Wereld
oorlog. Dit was een erg open vraag en ik
wist ook niet direct hoe ik dit zou gaan
oplossen. Daarom heb ik de eerste week
van mijn stage gebruikt om al het materi
aal wat er voor handen is omtrent het
onderwerp in het archief te bekijken en
kort voor mijzelf te omschrijven. Tijdens
deze week is het idee ontstaan om een
zoekwijzer te maken rond het onderwerp
Tweede Wereldoorlog. De bedoeling hier
van is dat wanneer er een kind in het
archief komt en vraagt naar Tweede
Wereldoorlog-materiaal, hij eerst de zoek
wijzer gaat bekijken. In de zoekwijzer zijn
de verschillende bronnen, die mij geschikt
22
Den Spiegel, juli 1999