leken voor kinderen, ondergebracht in 14 subthema's zoals verzet, bunkers, Dienst Luchtbescherming, luchtaanvallen, het dagelijks leven e.d. Bij elk subthema staat een kort stukje tekst dat uitlegt wat het onderwerp inhoudt. Daaronder zijn de ver schillende bronnen aangegeven die de kin deren kunnen raadplegen. Deze bronnen zijn weer onderverdeeld in de categorieën archieven, Historisch Topografische Atlas en Historische Bibliotheek. Wanneer de kinderen een keuze hebben gemaakt, kun nen zij de bronnen op de normale manier aanvragen. Dit kost de werknemers van het archief minder tijd en de kinderen zijn zelfstandiger bezig. De kinderen komen op deze manier in contact met de echte bron nen. Dit gebeurt op de scholen niet veel, daarom is deze wegwijzer door het archief voor kinderen redelijk uniek omdat het ook op hun niveau is geschreven en er alleen bronnen worden genoemd die ook werkelijk geschikt zijn voor de doelgroep. Het is dus in principe geschreven voor kin deren uit de bovenbouwgroepen: 10-, li en 12-jarigen. Toch is deze wegwijzer ook zeer handig voor de leerkracht die wil wer ken met archiefbronnen en voor iedereen die op zoek is naar bronnen over het onderwerp Tweede Wereldoorlog. De weg wijzer, die nog vorm gegeven moet worden, wordt hopelijk in de toekomst veel gebruikt. Lesbrief Momenteel ben ik druk bezig met mijn scriptie. Op de PABO heeft de scriptie twee delen: een theoretisch en een prak tisch gedeelte. Dit laatste moet dan de vertaling zijn van het theoretisch deel in de vorm van lessen voor de basisschool. In het theoretisch gedeelte beschrijf ik onder andere het vak geschiedenis van de eigen regio, en op welke manieren je archiefma teriaal kunt gebruiken op de basisschool. Je kunt archiefmateriaal bijvoorbeeld alleen als illustratiemateriaal in je les gebruiken maar ook als bron waarmee de kinderen zelfstandig aan de slag gaan met als leidraad een aantal vragen. In het praktisch deel heb ik alle theoretische ach tergronden vertaald in een lessenserie voor groep 7 en 8 met als thema 'Vlissingen in de Tweede Wereldoorlog'. Dit is een lessenserie die bestaat uit tien lessen die door alle leerkrachten in de bovenbouwgroepen van Vlissingen gege ven kunnen worden. Het is dan ook de bedoeling dat al het materiaal dat ik op dit moment maak in een leskist komt die dooi de Vlissingse scholen geleend kan worden bij het archief. In deze kist zit een aantal attributen zoals persoonsbewijzen, distri butiebonnen, foto's, dia's en lesboekjes voor de kinderen waarin veel verschillen de archiefbronnen zijn opgenomen en waarmee de kinderen zelfstandig aan de slag moeten. De onderwerpen die in de verschillende lessen aan bod komen, zijn zeer divers zoals het begin van de oorlog, de dag 15 augustus 1943 waarop een zwaar bombardement op Vlissingen was, het verzet en de bevrijding. Verder is er nog een excursie naar het archief waarbij de kinderen in contact komen met de origi nele bronnen. Naar mijn idee is het een ontzettend leuk project aan het worden waar de kinderen met veel enthousiasme aan zullen werken. Ik vind het erg leuk om er mee bezig te zijn en ik hoop mijn diploma in juli in ont vangst te kunnen nemen. Leerlingen en onderwijzers in de op 1 juni 1942 door bominslag verwoeste school op de Grote Markt. Op deze plaats staat nu de school 'Het Vlot', ca. 1945 (foto A.H. van Dijk) Den Spiegel, juli 1999 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 25