leken voor kinderen, ondergebracht in 14
subthema's zoals verzet, bunkers, Dienst
Luchtbescherming, luchtaanvallen, het
dagelijks leven e.d. Bij elk subthema staat
een kort stukje tekst dat uitlegt wat het
onderwerp inhoudt. Daaronder zijn de ver
schillende bronnen aangegeven die de kin
deren kunnen raadplegen. Deze bronnen
zijn weer onderverdeeld in de categorieën
archieven, Historisch Topografische Atlas
en Historische Bibliotheek. Wanneer de
kinderen een keuze hebben gemaakt, kun
nen zij de bronnen op de normale manier
aanvragen. Dit kost de werknemers van
het archief minder tijd en de kinderen zijn
zelfstandiger bezig. De kinderen komen op
deze manier in contact met de echte bron
nen. Dit gebeurt op de scholen niet veel,
daarom is deze wegwijzer door het archief
voor kinderen redelijk uniek omdat het
ook op hun niveau is geschreven en er
alleen bronnen worden genoemd die ook
werkelijk geschikt zijn voor de doelgroep.
Het is dus in principe geschreven voor kin
deren uit de bovenbouwgroepen: 10-, li
en 12-jarigen. Toch is deze wegwijzer ook
zeer handig voor de leerkracht die wil wer
ken met archiefbronnen en voor iedereen
die op zoek is naar bronnen over het
onderwerp Tweede Wereldoorlog. De weg
wijzer, die nog vorm gegeven moet worden,
wordt hopelijk in de toekomst veel
gebruikt.
Lesbrief
Momenteel ben ik druk bezig met mijn
scriptie. Op de PABO heeft de scriptie
twee delen: een theoretisch en een prak
tisch gedeelte. Dit laatste moet dan de
vertaling zijn van het theoretisch deel in
de vorm van lessen voor de basisschool. In
het theoretisch gedeelte beschrijf ik onder
andere het vak geschiedenis van de eigen
regio, en op welke manieren je archiefma
teriaal kunt gebruiken op de basisschool.
Je kunt archiefmateriaal bijvoorbeeld
alleen als illustratiemateriaal in je les
gebruiken maar ook als bron waarmee de
kinderen zelfstandig aan de slag gaan met
als leidraad een aantal vragen. In het
praktisch deel heb ik alle theoretische ach
tergronden vertaald in een lessenserie
voor groep 7 en 8 met als thema
'Vlissingen in de Tweede Wereldoorlog'.
Dit is een lessenserie die bestaat uit tien
lessen die door alle leerkrachten in de
bovenbouwgroepen van Vlissingen gege
ven kunnen worden. Het is dan ook de
bedoeling dat al het materiaal dat ik op dit
moment maak in een leskist komt die dooi
de Vlissingse scholen geleend kan worden
bij het archief. In deze kist zit een aantal
attributen zoals persoonsbewijzen, distri
butiebonnen, foto's, dia's en lesboekjes
voor de kinderen waarin veel verschillen
de archiefbronnen zijn opgenomen en
waarmee de kinderen zelfstandig aan de
slag moeten. De onderwerpen die in de
verschillende lessen aan bod komen, zijn
zeer divers zoals het begin van de oorlog,
de dag 15 augustus 1943 waarop een
zwaar bombardement op Vlissingen was,
het verzet en de bevrijding. Verder is er
nog een excursie naar het archief waarbij
de kinderen in contact komen met de origi
nele bronnen.
Naar mijn idee is het een ontzettend leuk
project aan het worden waar de kinderen
met veel enthousiasme aan zullen werken.
Ik vind het erg leuk om er mee bezig te zijn
en ik hoop mijn diploma in juli in ont
vangst te kunnen nemen.
Leerlingen en onderwijzers in de op 1 juni
1942 door bominslag verwoeste school op
de Grote Markt. Op deze plaats staat nu
de school 'Het Vlot', ca. 1945
(foto A.H. van Dijk)
Den Spiegel, juli 1999
23