stukken uit de 'Grote Oorlog'. Zo wordt voor 1939 de Eerste Wereldoorlog ge noemd. Immers, een tweede wereldbrand met een dergelijke omvang wordt dan nog voor onmogelijk gehouden. De angst dat het Suez-kanaal aangevallen zal worden, heeft directe gevolgen voor de schepen van het neutrale Nederland, va rend op Nederlands-Indië. Vanaf januari 1916 wordt de lijndienst op Nederlands Oost-Indië verlegd via Kaap de Goede Hoop en Engeland (afbeelding 1). In plaats van de normale vier weken, zijn de schepen nu ongeveer acht weken onderweg. Later, vanaf april 1917, tijdens de onbeperkte duikbootoorlog worden ook schepen van neutrale landen door de Duitse onder zeeërs aangevallen. De Indië-boten varen dan van Java via Singapore, Kobe en Ho nolulu naar San Francisco en daarna via dezelfde route weer terug. Van de USA- westkust naar de oostkust gaan passa giers, post en goederen per trein om van daar weer per schip via Engeland in Nederland te arriveren. Engelse censuur- merken op de brieven zijn de stille getui gen van de omweg die de post moet maken. De afgebeelde Lloyd brieven zijn illustra ties uit een turbulente tijd en vertellen elk hun eigen geschiedenis. Het is historie mede geschreven door bij de KMS gebouw de schepen. De opdracht voor KMS-bouwnummer 90, het s.s. Sindoro, wordt zo'n honderd jaar geleden, op 9 juni 1898 van de Rotterdamsche Lloyd ontvangen. Op 22 maart 1900, in het jaar dat de 16 Den Spiegel, juli 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 18