onderdelen stagneert, ondervindt de afbouw grote vertraging. In augustus 1917 besluit de
KMS in verband met dreigende luchtaanvallen het schip naar Rotterdam te slepen voor de
verdere afbouw. Na de Grote Oorlog, in 1919, wordt de Patria uiteindelijk in Vlissingen
afgewerkt en op 30 juli 1919 overgedragen aan de Rotterdamsche Lloyd. Van 1919 tot 1934
heeft het schip voor deze maatschappij dienst gedaan op de lijn Rotterdam-Batavia. In
1935 wordt het schip verkocht aan de Sovjet Unie en herdoopt in Svir, een schoolschip voor
marinepersoneel. Opnieuw herdoopt in Aleksandr Mozhaiskiy wordt het bij een luchtaan
val in 1942 in de haven van Leningrad tot zinken gebracht. Na in 1946 gelicht te zijn en
gerepareerd heeft het schip vanaf december 1953 dienst gedaan tussen Wladiwostok en
Yokohama, vanaf 1960 als toeristenschip van Siberië naar Japan. Pas in 1978 wordt het
schip verkocht voor de sloop. Het overleven van twee wereldoorlogen en een levensgeschie
denis van ruim zestig jaar maken van het s.s. Patria een pracht voorbeeld van KMS tech
niek en degelijkheid.
Het schip heeft bovendien, samen met het m.s. Indrapoera - eveneens gebouwd bij de KMS
voor de Rotterdamsche Lloyd - een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de
luchtlijn Amster dam-Batavia. Als in de twintiger jaren van deze eeuw rechtstreeks vliegen
naar Nederlands Oost-Indië nog niet mogelijk is, wordt de post van Amsterdam naar
Marseille gevlogen en daar aan boord van de lijnboot van de Rotterdamsche Lloyd
gebracht voor de tocht naar Indië. Dit levert een tijdwinst van zeven dagen op.
De Lloyd-brief wordt tijdens de eerste reis van het s.s. Patria naar Nederlands-Indië op
21 augustus 1919 verzonden vanaf Port-Said naar Nederland.
Bronvermelding:
- W. Bakker, Postagentstempels aan boord van
Nederlandse schepen, Rotterdam 1995
- J. Hintzen, De KMS in de filatelie,
Vlissingen 1995
- G.A. de Kok e.a., De Koninklijke Weg,
Middelburg 1975
- Lloyd's Register of Shipping, archieven te Londen
18
Den Spiegel, juli 1999