(Koninklijke Maatschappij Zeeland) aan de Kenau Hasselaarstraat. Die post ver huisde later naar het koetshuis van het Strandhotel naast de Leeuwentrap. Ook werd er nog een post ingericht onder de poort van het Ravensteinplein aan de zijde van de Hogeweg. In de oude brouwerij De Meijboom aan de Hendrikstraat bevond zich de hoofdpost van de luchtbeschermingsdienst, waar ook een brandweerspuit was gestationeerd. De Duitse brandweer beschikte over een sleepboot die als blusboot was ingericht. Deze lag in het kanaal aan de Koningsweg. Bij het bombardement van augustus 1943 werd de brandweercentrale aan de Van Dishoeckstraat getroffen, waarbij drie doden en enkele gewonden vielen (foto omslag). De centrale was zo erg bescha digd dat deze niet meer gebruikt kon wor den. De hoofdpost werd nu overgebracht naar de Hendrikstraat en bij garage Van den Heuvel werd materieel onderge bracht. Na de bevrijding In oktober 1944 werden verschillende pos ten geëvacueerd doordat zij onder water kwamen te staan vanwege de gebombar deerde dijken. Tot na de bevrijding bleven deze posten bestaan. Daarna werden alle hulpposten opgeheven en ondergebracht in het gebouw van de brouwerij De Meijboom in de Hendrikstraat. Door de oorlogsvernielingen zag men uit naar een andere locatie en verhuisde men met al het materiaal voorlopig naar het oude militaire hospitaal aan de Korenstraat. Tijdens de opbouw van de deels houten noodwoningen in het zogenaamde Havendorp werd ook daar een spuit gesta tioneerd. De watersnoodramp van 1953 Een tweede ramp voltrok zich voor de brandweer op 1 februari 1953. Als gevolg van de storm was er een abnormaal hoge waterstand, waarbij het zeewater over de hoogte bij het modderhaventje (bij het lan dingsmonument) de stad in stroomde. De wijk rondom de Korenstraat kwam daar door ca. twee meter onder water te staan. Ook een deel van de binnenstad liep onder water. Het brandweerpersoneel dat buiten de binnenstad woonde kon niet op zijn post komen vanwege het water. Enkelen hebben nog getracht de voertuigen te red den, maar bijvoorbeeld de G-wagen (gereedschapwagen) bleef in de Walstraat- Kleine Markt in het water steken, terwijl een ander voertuig, de zogenaamde Franse Ford, op de Nieuwendijk op de stoep bleef staan. Een nieuwe kazerne Een nieuwe plaats werd gezocht om het brandweermaterieel onder te brengen. De voorlopige keus viel op Garage De Munck aan de Paul Krugerstraat waar de brand weervoertuigen met toebehoren konden worden gestald. Boven het magazijn werd een gelegenheid gemaakt voor het perso neel. Op de plaats van de oude brandweer centrale in de Van Dishoeckstraat werd een nieuwe centrale gebouwd. Mevrouw Kolff-Kruisinga, echtgenote van de burge meester legde de eerste steen. Op zaterdag 24 juli 1954 volgde de officiële ingebruik name van de nieuwe en vergrote kazerne met bijbehorende woningen. Na een perio de van 11 jaar was de brandweer van Vlissingen eindelijk weer goed gehuisvest. Het complex bestond uit een stalling voor tien voertuigen, de oude slangentoren, wasgelegenheid, montagehal, waslokaal, schilderswerkplaats, smederij, slaapzaal, kantine, administratiekamer, comman dantenkamer en vier dienstwoningen. Door de herindeling in 1966 met de gemeentes Souburg en Ritthem heeft men het brandweerkorps van Oost- en West- Souburg afgestoten en ondergebracht in de kazerne aan de Van Dishoeckstraat. Door deze uitbreiding moest de kazerne worden aangepast. Daarnaast waren er ook nog uitbreidingen noodzakelijk voor het huisvesten van de Regionale Brandweer Noord en Midden Zeeland in de van Dishoeckstraat. Ook realiseerde men nog een uitbreiding door een verdie ping op het bestaande gebouw te plaatsen omdat ook Zeeuws-Vlaanderen bij de regionale brandweer werd ingedeeld. Iets over de brandweer van Oost- en West-Souburg en Ritthem De dorpen Oost- en West-Souburg waren van origine twee zelfstandige gemeentes. In 1835 werden deze dorpen tot één gemeente samengevoegd. De dorpen zijn sinds de aanleg van het kanaal in 1873 van elkaar gescheiden. Den Spiegel, oktober 1999 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 1999 | | pagina 17