H.J. Schoenmaker (1913-1995) werkte als onderwijzer in Zoutelande en gaf les handvaardigheid aan de Kweekschool in Middelburg. Boulevard De Ruyter met Bomvrije Toren, olieverf op paneel (Stedelijk Museum Vlissingen) L. van der Steen (1879-1967) was gymnastiekleraar te Vlissingen. Hij schilderde in een sterk impressio nistische stijl gebruik makend van heldere (typisch Jacobs) kleuren, waardoor zijn werk als zeer vrolijk overkomt. Hij was daarmee een goed voorbeeld van een 'Scheldeluminist', maar bleef als amateur werkzaam. Door zijn kleur- en penseelgebruik wijkt hij af van de stijl van Jacobs en is duidelijk herkenbaar. Zicht op de Nolledijk, circa 1947 (Particuliere collectie) C. van der Burght (1930) nam op 16-jari- ge leeftijd les bij Jacobs. Van der Burght groeide op tijdens de oorlog en de wederop bouw. Er was in die tijd een grote nood zaak om werk te vinden. De lessen van Jacobs (één avond in de week) kostten hem een kwart van zijn salaris. Hij koos uiteindelijk voor het vak van illustrator. Zijn vrije werk is nu veel gedetailleerder maar in zijn kleurgebruik is de invloed van Jacobs nog steeds terug te vinden. Het werk heeft een sterk documentair karak ter en Van der Burght streeft daarin een hoge mate van perfectie na. Hij heeft hier mee in dit type werk een uniek niveau bereikt. (Afbeelding voorpagina) P. Rouw (1923) was als jongeman werk zaam bij de haven. In 1947 en 1948 kreeg hij net als Van der Burght les van Jacobs. In 1948 stopte hij met de lessen, omdat ze te kostbaar waren. In zijn oudere werk is Portret, olieverf op paneel 1947 (Stedelijk Museum Vlissingen) Een aantal andere leerlingen ontwikkelde wel een eigen stijl, zoals L. van der Steen, B. Pihl, C. van der Burght, F. Maas, P. Rouw en H. Schoenmakers. Vooral Schoenma kers en Maas hadden een steeds grotere invloed op de naoorlogse kunstkring. Hun invloed werd zo groot dat op een gegeven moment Jacobs zich terug trok uit de kunstkring en de kunst kring zonder hem een eigen weg ging- 8 Den Spiegel, april 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 10