Frans Maaskunst is emotie Jan Hintzen 10 Den Spiegel, april 2000 Vooral in zijn etsen laat de kunstenaar Frans Maas zich van zijn sterkste kant zien. Het werk bijvoorbeeld over het bombardement op Westkapelle in 1944, de vluchtende mensen, de doorgebroken dijken, het doodsorkest van skeletten, is tijdloos. Het zijn werken van een macabere schoonheid, vol emotie. Deze zwart-wit beelden brengen in de vorige eeuw niet alleen bij de kunstenaar zelf de tranen in de ogen. Ook nu nog voelt men de beklemming. Misschien ook wel omdat ze zo lijken weggesneden uit hedendaagse krantenpagina's of tele visiebeelden van oorlogen, conflicten of rampen. Deze kunst confronteert en is zeer direct. Dit wordt nog ondersteund door het genuanceerde zwart en grijs van het etswerk op het wat door de tijd getinte papier. Maar andere etsen getuigen van vakmanschap en hebben een groot kunstgehalte. Daarnaast worden onderwerpen met andere technieken verbeeld. Ze zijn meer dan de moeite waard door de creativiteit van de kunstenaar Frans Maas. Ze zijn een boeiende confrontatie tussen kunstenaar en kijker. Frans Maas werkt met de grote etspers in zijn atelier in de Vlissingse Vrouwenstraat (Particuliere collectie) Opleiding en leven Franciscus Frederik Cornelis (Frans) Maas wordt geboren in Vlissingen op 6 januari 1903. Al heel jong komt hij met de beelden de kunst in aanraking. Vanaf zijn elfde jaar krijgt hij les van Ger Jacobs, een kun stenaar uit Antwerpen, die in 1914 bij het begin van de Eerste Wereldoorlog naar Zeeland uitwijkt: 'nog in korte broek rende ik regelrecht uit school naar zijn atelier.' Jacobs heeft blijvend zijn naturalistische stempel op het werk van Frans Maas gedrukt. Hij leert de jonge Frans kijken naar vormen, naar kleuren, naar sferen. Ook inzicht in de geheimen van de ge bruikte materialen hoort bij die eerste op leiding; voor de jonge Frans echt saai. Maar vooral kijken, dan doen en oefenen

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 12