Afbeelding 2 De Kolvenierstraat in Vlissingengezien vanuit de Noordstraat; uit de serie stadsgezichten vóór de sanering van de oude binnenstad gemaakt als BKR-opdracht voor de gemeente Vlissingen, houtskooltekening, 1968 (Gemeentearchief Vlissingen) geweld aan te doen met een blauwe zon en een bruine zee.' Zijn etsen vooral zijn van een grote artistieke kwaliteit (afbeelding 3). Hieraan kan hij zeer geconcentreerd, uiterst zorgvuldig arcerend, intens en lang durig, met veel geduld en gevoel werken. Hij weet met genuanceerd zwart en grijs emoties weer te geven die blijvend zijn. Daar tegenover lijkt de werkwijze bij olie verven en aquarellen soms chaotisch. Maar hij kan ook hier ideeën koesteren en dan doorwerken tot diep in de nacht. Alhoewel realistisch en figuratief, zijn de schilder stukken niet immer de werkelijkheid, is een verbeelding niet exact of lijkt een ach tergrond onaf. Alsof de schilder het niet goed ziet, alsof hij slordig is. Het zijn ech ter uitingen van een bijzondere creativi teit, van een emotionele benadering van zijn onderwerpen. Hij beleeft en ziet het zo en beoordeelt het als af en signeert dan ook pas bij dat voldane gevoel (afbeelding 4): 'eigenlijk is een werk nooit af. Je kunt altijd weer veranderen, toevoegen, wegla ten, tijdens het werken komen weer andere ideeën. En elke nieuw dag kent weer zijn eigen emoties en een eigen kleur en biedt daardoor weer een eigen creativiteit. Mees tal betekent het signeren, dat de kunste naar het klaar vindt. Het hoeft dan niet helemaal overeenkomstig de werkelijkheid te zijn, want kunst is emotie. En een voorgrond is altijd belang rijker dan wat daar achter staat; dat zijn slechts cou lissen, dat maakt de com positie.' Opdrachten moeten vaak op het laatste moment af gewerkt worden. Maar centen zijn belangrijk om te kunnen leven en uitein delijk komt het toch op tijd klaar. Door de kleine ar moede wordt werk soms onder de prijs verkocht, of geruild tegen een noodza kelijk elektrisch kacheltje. Ook worden werkzaamhe den aanvaard als huis schilder aan boord van de schepen van de Maat schappij Zeeland, liggend in de Vlissingse havens. In het Stedelijk Museum Vlis singen verricht hij restau ratiewerk aan schilderijen. Als docent is Frans Maas werkzaam aan de UTS in Vlissingen. Daarnaast geeft hij privé-les aan leerlingen, o.a. aan Bram Pihl. De onderwerpen die Frans Maas verbeeldt in zijn werk zijn uiteenlopend: stadsge zichten, havens, zeegezichten, stillevens, bloemen en portretten. Eerst is zijn werk herkenbaar onder te brengen bij de Schel- deluministen. Later gaat hij duidelijk een eigen weg. Maar ook dan blijft alles in een overwegend kleurig 'Jacobs-koloriet'. Een enkel beeldhouwwerk ontstaat als afwisseling en meestal in opdracht. Zo ver zorgt hij een aantal monumentale projec ten: Gevelbekroning in Middelburg (1949), het Rampmonument in Kortgene (1953), decorstukken voor de tentoonstelling West- kapelle herrijst (1954), sculpturen aan het gemeentehuis van Arnemuiden (1954), een wanddecor in kurklinoleum voor de AKF in Goes (1957) en een reliëfwand in het bureau van de gemeentepolitie van Vlis singen, Vlissingen vanaf de rede (1969). De provincie Zeeland heeft ook werk van hem aangekocht. Hierbij doet zich in 1963 een vreemd incident voor, dat zelfs de lan delijke pers haalt. Na een bezoek door de 12 Den Spiegel, april 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 14