directeur van het Zeeuws Museum aan zijn atelier in de Vrouwenstraat, krijgt hij op 5 mei van dat jaar van Gedeputeerde Staten de schriftelijke opdracht voor de levering van twee schilderijen Boten in Brugge en Boot Schelde. Het zijn titels die tijdens het gesprek met de museumdirec teur terloops zijn genoemd, alhoewel met Boten in Brugge bedoeld wordt Boten in de haven van Oostende. Frans Maas verbaast zich over de bestelling, vooral omdat de werken nog niet geheel voltooid zijn. Toch levert hij ze af, tegen zijn principe. Maar dan volgt in juli de mededeling dat alleen Boten in de haven van Oostende wordt geaccepteerd. Voor Frans Maas is dit onbe grijpelijk, teleurstellend. Deze onzorgvul dige handelwijze krijgt dan ook veel kri tiek en niet alleen van de kunstenaar zelf. In het kader van de Beeldende Kunste naars Regeling (BKR) krijgt hij in 1968 opdracht van de gemeente Vlissingen om vóór de afbraak van het uit 1767 dateren de Groot Arsenaal het interieur in teke ningen vast te leggen. Dit monumentale bouwwerk aan de Arsenaalstraat, hoek Joost de Moorstraat is tot 1966 in gebruik voor de modelmakerij van de Koninklijke Maatschappij De Schelde, maar staat in 1967 leeg. Dan rest slechts de slopersha mer. Maar eerst wordt met tekeningen en aquarellen de geschiedenis bewaard. Het had misschien ook met Maar de oude sfeer van een vergaan vestingwerk zou dan niet zo treffend verbeeld zijn. De resulta ten van deze opdracht bevinden zich thans in het Gemeentearchief van Vlissingen. Hier is ook werk van Frans Maas te vinden van een andere BKR opdracht. Voordat de sanering van de oude binnenstad vele histori sche plekjes en straatjes laat verdwijnen, worden tientallen typische straat beelden met houtskool (afbeelding 2) of in sepia vastgelegd. De hand van de kunstenaar geeft het oude Vlissingen van voor de Tweede Wereldoorlog nu net die extra emotie foto's gekund. van vergane grootsheid, die door puur regi strerende fotografie niet te pakken zou zijn geweest. Van de Vereniging Winkelcentrum Vlissin gen heeft hij in 1976 opdracht gekregen om de Scheldemuur in de Walstraat voor de braderiedagen in augustus een fleuri ger aanzien te geven. In 1972 krijgt hij van een particulier opdracht om een schildering van 122 bij 390 cm te vervaardigen van De Punt in Middelburg in de zeventiende eeuw. Deze opdracht wordt eigenlijk een drama. Uren van hard werken, soms tot diep in de nacht, leveren niets op. De kunstenaar brengt vele prominenten in verlegenheid door hen als burger in het Middelburg van toen te plaatsen, soms in kledij uit de twintigste eeuw. Uiteindelijk wordt het werk door de opdrachtgever geweigerd. De oorzaak is nooit helemaal duidelijk geworden. Zeker zal het ongenoegen over het afbeelden van de bobo's een rol gespeeld hebben. Immers, bij een tentoonstelling van het monumen tale werk wordt zelfs een figuur weggesne den, uit boosheid. Uiteindelijk wordt het grote doek in 1999, tweeëntwintig jaar na zijn dood, aangekocht door een particulie re verzamelaar. Ook experimenteert hij met een groot for maat etsen. Een ets van 110 bij 150 cm mag echt groot genoemd worden. Slechts weinig kunstenaars krijgen dit voor elkaar. Afbeelding 3 Het m.s. Willem Ruys op de helling van de Scheepswerf de Koninklijke Maatschappij Schelde te Vlissingen, ets, 1946. Gemeentearchief Vlissingen) Den Spiegel, april 2000 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 15