7 Z afbeelding 2 De drie verticaal aan eensluitende tegels in afbeelding 1 hebben op hun achterzijde elk in de rechterbovenhoek de hoofdletter Z en in de rechter onderhoek respectievelijk de cijfers 1,7 en 13. Deze wijze van eenzelfde hoofdlet ter geplaatst in de rech terbovenhoek en een opklimmend cijfer in de rechter onderhoek is kenmerkend voor een Rotterdamse tegelbak kerij. en Z13. De tegel met nummer één zal altijd in een onderhoek geplaatst zijn ge weest. Bij een nummering van links naar rechts en van onder naar boven betekent dit dat wij in het geval van de drie tegels van afbeelding 1 te maken hebbben met een tableau van oorspronkelijk zes tegels breed en in ieder geval drie rijen hoog. Omdat ook nog een tegel met op de achter zijde Z24 bewaard was gebleven (afb. 3), moet het complete tableau in ieder geval vier horizontale tegelrijen groot zijn ge weest. In het schema van afbeelding 4 hebben wij het totale tableau weergege ven, met de van links naar rechts en van onder naar boven oplopende nummering. De in het depot aangetroffen tegels zijn ge arceerd. Het op de achterzijde gebruiken van een hoofdblokletter in de bovenhoek, die ver volgens voor het gehele tableau hetzelfde blijft, en het schrijven van een cijfer in de z Z Z Z Z 19 20 21 22 23 Z 15 Z 14 Z 15 Z 16 17 z 18 Z Z Z w Z 7 8 9 10 11 12 Z Z Z z z Z 1 2 3 4 5 6 afbeelding 3 De achterzijde van de tegel die zich op afbeel ding 1 rechts boven bevindt. Het getal 24 geeft aan dat bij een tableau met een breedte van zes tegels in ieder geval vier horizontale tegelrijen moeten heb ben bestaan. onderhoek is specifiek voor in Rotterdam vervaardigde tegeltableaus. De wijze van afbeelden, de fijnheid van uitvoering van de schildering op de voorzijde en de dikte van de tegel, plaatsen het blauwe tegelta bleau in het laatste kwart van de zeven tiende eeuw. Door deze specifieke wijze van schilderen bestaat er veel overeen komst tussen het incomplete tableau uit het depot te Vlissingen en een compleet tableau van Cornells Boumeester in het Museum Boijmans Van Beuningen te Rot terdam (afb. 5). Als Cornells Boumeester niet zo conse quent zijn tegeltableaus aan de voorzijde had gesigneerd, zou hij even onbekend zijn gebleven als alle andere plateelschilders uit de Hollands-Utrechtse regio. Opval lend is, dat, in tegenstelling tot bij de Hol landse en Utrechtse plateelbakkerijen, de laatste jaren van de Friese plateelbakke rijen zoveel kennis is vergaard. In Fries land is men inmiddels vrij ver gekomen met betrekking tot het toeschrijven van de daar gemaakte faience producten. Men slaagde in het afgelopen decennium bin nen het Friese product een duidelijk onder scheid te maken tussen wat werd gemaakt in Harlingen, Makkum, of Bolsward. Het werd zelfs mogelijk per Fries bedrijf be- afbeelding 4: Schema gereconstrueerd Boumeester tableau. Wanneer iedere tegel om zijn eigen as wordt gedraaid, vindt de numme ring plaats van links naar rechts en vervolgens van onder naar boven. In de rechter bovenhoek steeds dezelfde hoofdlet ter, in de rechter onderhoek het opklim mende cijfer, komend vanaf 1, hier gaande naar 24. De tegels, die zich in het depot van het StedelijkMuseum te Vlissingen bevonden, zijn gearceerd. 16 Den Spiegel, april 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 18