Gerard Jacobs en zijn Jacobsjes9 Drs. Wilbert Weber In de tentoonstelling 'Gerard Jacobs en zijn Jacobsjes' is vooral werk te zien van kunste naars die na de Tweede Wereldoorlog in en rond Vlissingen woonden en werkten. Allen waren op de een of andere manier beïnvloed door (het werk van) Gerard Jacobs, een Vlaamse kunstenaar die zich in het begin van de twintigste eeuw te Vlissingen had geves tigd. Een aantal van deze kunstenaars had les van Jacobs, anderen waren lid van de door hem opgerichte Kunstkring Het Zuiden. In dit artikel wordt ingegaan op het verband tussen 'Gerard Jacobs en zijn Jacobsjes'. Een korte culturele bloei Vlissingen is vooral bekend als arbeiders stad. De werf'De Schelde'was in het begin van de twintigste eeuw de belangrijkste werkgever van Zeeland en trok veel men sen naar Vlissingen. Vlissingen ontsteeg daardoor het niveau van een vergeten stad, een situatie die halverwege de negentien de eeuw was ontstaan als gevolg van de sluiting van een marinewerf en de ligging van de stad op een toen sterk geïsoleerd eiland aan de periferie van Nederland. Door de vestiging van de werf'De Schelde', de aanleg van een spoorlijn en ontwikke ling van het havengebied bloeide de stad in economisch opzicht weer op. De Vlissingse haven was de vertrekplaats van een bootverbinding naar Engeland. Mede hierdoor werd de stad ontdekt door mensen van buiten Zeeland. Door de stij gende welvaart kwam voor steeds meer mensen de mogelijkheid van een (strand)- vakantie in zicht. Ook Vlissingen profi teerde van deze ontwikkeling. Ten westen van de stad ontstond de badplaats Vlis singen met een boulevard en in de zomer een actief strandleven. Het luxe Grand Hotel des Bains (het Britannia) werd in 1886 op de Boulevard geopend om de gas ten van de stoomvaart Maatschappij Zee land te ontvangen. In de decennia erna werd dit gebied volgebouwd met luxe wo ningen en diverse recreatiebedrijven. Dit steeds mondainere deel van Vlissingen was goed bereikbaar per trein en tram en vanaf 1932 zelfs per vliegtuig. In 1936 werd in navolging van Engelse badplaat sen een wandelpier geopend, waarmee Vlissingen zich enigszins kon meten met de badplaatsen aan de Vlaamse kust. De enige concurrent in Zeeland was Domburg, maar deze plaats trok vooral de zeer rij ken, terwijl de middenklasse (en dus gro tere groepen) voor Vlissingen koos. Hier door ontstond een klimaat waaruit een begin van een culturele bloei kon ont staan. In navolging van vergelijkbare ont wikkelingen in Vlaanderen, Bergen aan Zee en Domburg ontstond iets wat op een lokale culturele bloei ging lijken. Centraal hierbij stond de opvatting van een kunst kring waarbij het doel in een krantenarti kel als volgt werd geformuleerd: '...het bestuur wil op alle wijzen, van Vlissingen een zomercentrum van kunst maken. Een plek waar mensen kennis kunnen maken met kunst, kunstnijverheid en architec tuur van bijvoorbeeld Cuypers, Berlage...' Het ontstaan van een kunstkring In 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit. Veel Vlamingen ontvluchtten de oorlog en vertrokken naar Nederland. Met deze stroom vluchtelingen kwam ook een aan tal kunstenaars naar Vlissingen. Enkelen, zoals Gerard Jacobs, bleven hier. Antwer pen was vergeleken met de Zeeuwse ste den een metropool met een kunstzinnige traditie. Er was daar reeds een school van kunstenaars, beïnvloed door het impres sionisme met een optimistisch kijk op het leven. Zij schilderden bijvoorbeeld Schelde- gezichten, vaak in heldere kleuren, waar bij het 'Zeeuwse licht' een belangrijke rol speelde. Mede onder invloed van deze Vlamingen werd in 1916 een eerste exposi tie georganiseerd van werk van Vlaamse schilders in een zaaltje van het Concert gebouw. Na de beëindiging van de Eerste Wereldoorlog in 1918 bleef een groot aan tal van deze Vlaamse kunstenaars in Zeeland. In 1920 ontstond in Vlissingen de 4 Den Spiegel, april 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 6