De Stoomvaartmaatschappij Zeeland en het Centraal Censuurbureau Vlissingen tijdens de Eerste Wereldoorlog Jan Hintzen In de Eerste Wereldoorlog blijft Nederland neutraal. Toch zijn in ons land ook de gevolgen van die Grote Oorlog - zoals tot 1939 de naam luidt - merkbaar. Zeker in de grensstreken brengen de jaren 1914-18 heel wat opwinding. De postcensuur is er één van. Veel is daar over niet geschreven. Er hangt een geheimzinnig waas over deze controle. De Nederlander houdt nu eenmaal niet van pottenkijkers. Zeker niet in de privé-sfeer. Immers onder post censuur verstaat men de controle door bepaalde civiele of militaire autoriteiten van via de post verzonden zendingen. Van het grondwettelijk vastgelegde recht op het briefgeheim is dan geen sprake meer. De spionage- en de contraspionagedienst proberen voordeel te halen uit eventuele politieke of militaire informatie van het geschrevene. Omdat in de Eerste Wereldoorlog de schepen van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland van uit Vlissingen de enige verbinding onderhouden tussen Noord-Europa en Engeland en via dit land met de rest van de vrije wereld, is Vlissingen een belangrijke schakel in het internatio nale postverkeer. Alle uitgaande post, zowel van Nederlandse als van buitenlandse oorsprong, gaat door de handen van de censor. In het Centraal Censuurbureau Vlissingen (afbeelding 1), gevestigd in het postkantoor op de Steetien Beer (afbeelding 2), wordt dit werk verricht. Maar, het Centraal Censuurbureau Vlissingen zou er nooit geweest zijn zonder de Stoom vaartmaatschappij Zeeland. Vlissingen Afbeelding 2 Het P en T-kantoor op de Steenen Beer van waaruit het Centraal Censuurbureau Vlissingen werkt, (collectie Gemeentearchief Vlissingen) iEHElil .IjL.. j jr- J j'N CENTRAAL- CEHSUURBURËAU VfUSSiNGEN. Afbeelding 1 Zeldzame dienstbrief verzonden op 7 februari 1916 vanuit het Centraal Censuurbureau Vlissingen. particuliere collectie) De Stoomvaartmaatschappij Zeeland In 1875, nu 125 jaar geleden, wordt de Stoomvaartmaatschappij Zeeland opge richt. De maatschappij wordt al snel in de volksmond kortweg De Zeeland genoemd. Al één jaar daarna luidt de ondertitel van deze veerdienst op Engeland Koninklijke Nederlandsche Postvaart. De veerboten worden mailboten en de internationale trei nen, mailtreinen genoemd. Want op 3 ok- Den Spiegel, juli 2000 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 7